Donkerblauw moeilijkste kleur om te matchen bij schadeherstel
Foto: Axalta

Donkerblauw moeilijkste kleur om te matchen bij schadeherstel

Donkerblauw is de moeilijkste kleur om te matchen als er schade moet worden hersteld. Volgens lakfabrikant Axalta heeft blauw met meer dan 20 duizend verschillende variaties de grootste kleurenpositie van alle schadeherstel-kleuren.

Techno Blue is de Axalta autokleur van het jaar 2023. Hoewel blauw één van de drie primaire kleuren in de traditionele kleurentheorie is, stelt Axalta dat het voor de schadeherstelbranche geen simpele basiskleur is. Volgens de lakfabrikant komt dit door de verschillende variaties, van babyblauw tot nachtblauw en alles daartussenin. Axalta Refinish brandmanager Olaf Adamek legt uit dat de duizenden tinten de breedte en complexiteit van het blauwe spectrum – waaronder hoog chromatisch blauw, gekleurd aluminiumblauw en zelfs gekleurd glasschilferblauw – onderstrepen. “Blauw, vooral donkerblauw, is echter niet het gemakkelijkst te repareren. Dit is waar Axalta’s Digital Color Management om de hoek komt kijken.”

Populaire autokleur

Schadeherstelbedrijven zijn volgens Adamek niet langer afhankelijk van het menselijk oog om kleuren te matchen. “Onze kleurmanagementsysteem stelt schadebedrijven in staat om het volledige kleurafstemmings- en ophaalproces digitaal en volledig draadloos af te handelen, iets wat we in 2019 als eerste in de branche hebben geïntroduceerd.” Schadeherstellers kunnen kleurmetingen doen met behulp van een spectrofotometer die bij Axalta, maar ook andere lakfabrikanten verkrijgbaar is. De dagen van kleurenchips, kabels, pc’s en het controleren van kleuren op het scherm zijn voorbij, stelt hij. “Het is echt zo simpel als scannen, vinden en mixen. Ons kleurmanagementsysteem stelt schadebedrijven in staat om nauwkeuriger, efficiënter en winstgevender te zijn door niet-productieve tijd te verminderen en de werkstroom te optimaliseren.”

In 2022 was blauw de vierde meest populaire kleur in Europa met een aandeel van 11% in de verkoop van nieuwe auto’s, na grijs (27%), zwart (22%) en wit (21%).

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.