Mercedes-Benz introduceert CO2-arm aluminium in seriemodellen
Foto: Mercedes-Benz / Hydro

Mercedes-Benz introduceert CO2-arm aluminium in seriemodellen

Mercedes-Benz AG neemt aluminium met bijna 70 procent CO2-reductie in vergelijking met het Europese gemiddelde in serieproductie. Ten minste 25 procent van het gerecyclede materiaal heeft de validatietest voor gebruik in gegoten carrosserie-delen doorstaan.

De Duitse autofabrikant is hiervoor eind 2022 een samenwerking aangegaan met aluminiumproducent Hydro. Het CO2-arme aluminium heeft een minimumgehalte van 25 procent hergebruikt schroot en is na een succesvolle testfase geschikt voor serieproductie. Het geteste aluminium heeft volgens Mercedes-Benz een ecologische voetafdruk van 2,8 kg CO2/kg.

Lid van de raad van bestuur van Mercedes-Benz Group en Chief Technology Officer Ontwikkeling en Inkoop Markus Schäfer, stelt dat een nieuwe mijlpaal bereikt is. “Op weg naar een CO2-neutraal modellengamma over de gehele waardeketen in 2039, bereiken we een nieuwe mijlpaal: samen met onze strategische partner Hydro introduceren we al deze zomer CO2-arm aluminium in onze seriemodellen. We verkleinen de CO2-voetafdruk van aluminium met bijna 70 procent ten opzichte van het Europese gemiddelde.”

Verwerking CO2-arm aluminium in seriemodellen

Hydro levert Mercedes-Benz al CO₂-gereduceerd aluminium dat via elektrolyse uit hernieuwbare energiebronnen wordt gewonnen. De nieuwe mijlpaal binnen het partnership is de levering van nog meer CO2-gereduceerd aluminium door Hydro aan de gieterij van de Mercedes-Benz fabriek in Untertürkheim (Mettingen). Het materiaal is volgens Mercedes-Benz goed voor ongeveer 60 procent van dit type legering voor de gieterij van Mettingen en bevat ten minste 25 procent schroot.

Het materiaal wordt in Mettingen gegoten tot geavanceerde structurele componenten voor de carrosserie. Het aluminium wordt onder andere gebruikt voor veiligheidscomponenten zoals veerpootkoepels voor de EQS, EQE, S-Klasse, E-Klasse, GLC en C-Klasse. Ook de langsliggers van de EQE zijn gemaakt van het CO2-arme aluminium. Mercedes-Benz is ook van plan om dit materiaal te gebruiken voor verschillende andere onderdelen, zoals het draagframe voor de elektrische aandrijflijn van het toekomstige Mercedes Modular Architecture (MMA) productieplatform.

Mercedes-Benz en Hydro hebben samen technologie-stappenplan Ambition 2039 vastgesteld met als doel de CO2-emissies in de toeleveringsketen van aluminium tot een minimum te beperken. Rond 2030 wil Mercedes-Benz aluminium in productie nemen met een CO2-voetafdruk die tot 90 procent lager ligt dan het Europese gemiddelde.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.