Schadebranche: ‘Er spelen meer problemen dan alleen duurzaamheid’
(Foto: Robert L. Smid)

Schadebranche: ‘Er spelen meer problemen dan alleen duurzaamheid’

Het Acoat Selected-congres op 24 november in het Evoluon in Eindhoven staat volledig in het teken van duurzaamheid. AkzoNobel legt de nadruk op zijn klimaatambities en resultaten. Sprekers benadrukken het belang van investeren in het hete hangijzer, de verduurzaming. Ondernemers in de schadesector reageren kritisch.

Francis Senft, manager business development vr Benelux bij AkzoNobel, trapt het evenement af: “AkzoNobel wil 50 procent minder co2-emmisies in zijn eigen operations en value chain.” Onder die value chain vallen de Nederlandse en Belgische autoschadeherstellers. Het bedrijf is voornemens 100 procent circulaire materialen te gebruiken in zijn activiteiten. Met het sustainable repair network-plan, dat het concern in Eindhoven presenteert, wil AkzoNobel autoschadeherstellers helpen verduurzamen.

Verandering in technologie

Na de inleidende speech betreedt de eerste gastspreker de bühne. Filosoof Koert van Mensvoort, herhaalt de duurzaamheidsboodschap. “Keuzes die we nu maken hebben invloed op de komende generaties. Dat moeten we ons beter beseffen.” In zijn presentatie legt hij uit hoe een technologie van idee naar realiteit gaat. Hij gebruikt daarbij voorbeelden van innovaties die onderdeel zijn geworden van het menselijk leven. Van de elektrische auto tot aan de smartphone, en tot aan het toilet.” 

Van Mensvoort legt uit hoe duurzame technologieën snel een norm kunnen worden. Hij waarschuwt de branche dat dit ook echt nodig is. “Het is onze taak om technologie en biologie meer in balans te brengen”, aldus Van Mensvoort.

Waarschuwing

Nadat Van Mensvoort van het podium verdwijnt doet de tweede spreker, Ruud Veltenaar, zijn toetrede. Ook hij stelt dat de schadesector meer bezorgd moet zijn over de gevolgen van klimaatverandering. “Het verhaal van vandaag is een verhaal dat u niet wilt horen, maar ik vind dat dit een verhaal is dat u moet weten”, stelt Veltenaar tijdens zijn presentatie. Het is een verhaal dat de schadeherstelprofessionals in de zaal al door en door kennen.

‘Groenmoe’

Waar tijdens Veltenaar’s presentatie het publiek vooral stil is, gaan er in de pauze geluiden van kritiek rond. “Wat hij zegt dat snap ik. We moeten duurzamer worden, daar ben ik het mee eens. Maar we investeren ook al erg veel. Wij hebben laatst nog in een zonnepark geïnvesteerd. Je wordt een beetje groenmoe op deze manier. Eigenlijk horen we niks anders meer dan investeren in duurzaamheid, terwijl er zo veel andere problemen spelen”, zegt Kees van Soest, directeur van Story Schadeherstel.

Volgens Van Soest is de branche gedwongen om te investeren in duurzaamheid om mee te gaan met de ontwikkelingen in de markt. Verzekeraars zetten namelijk ook meer druk op autoschadebedrijven om voor 2030 te voldoen aan de duurzaamheidsnormen. Volgens Van Soest nemen grote bedrijven het voortouw, maar voor de kleine bedrijven is het een zware taak. “Een nieuwe spuitcabine kost ongeveer 1,5 ton. Wanneer verdien je dat terug? Het personeel zelf wordt al steeds duurder. Als je een klein bedrijf hebt, dan is een ton investeren wel een dingetje.”

Na de pauze gaat Veltenaar door met zijn duurzaamheidspleidooi. De klimaatdoelstelling behalen is niet genoeg, zo stelt hij. “Met het behalen van de doelstellingen ben je hooguit periodekampioen in de Keuken Kampioen Divisie”. Kampioen worden (lees: de wereld redden), is dan nog niet gebeurd, concludeert Veltenaar.

Lijfsbehoud

Verduurzamen kost geld, maar kan ook zeker geld opleveren door energiebewuster te werk te gaan. Zo ging ASN Autoschade Dijksman-De Jong kort geleden, na een periode van zeer hoge energietarieven, failliet. AkzoNobel hoopt die boodschap over te brengen op het congres en ondersteunt dat met de presentatie van duurzamere verf, lak en technieken waardoor bedrijven ‘schoner’ kunnen werken.

De boodschap komt alleen niet helemaal aan bij de kleinere ondernemer. Niet iedereen heeft het vermogen om te investeren. Van Soest: “De grote jongens hebben genoeg slagkracht om opleidingen te financieren en om merkerkenning binnen te halen. Maar voor een schadebedrijf van 3-5 man blijven investeringen van een ton lastig.”

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.