AkzoNobel introduceert transparante RADAR-kleurformules

(Foto: Akzonobel)

AkzoNobel introduceert meer dan 200 RADAR-transparante OEM-goedgekeurde kleurformules. Autoschadeherstelbedrijven kunnen daarmee auto’s met de nieuwste ADAS-systemen (Advanced Driver Assisted Systems) repareren. De kleurformules zijn beschikbaar via Mixit, het kleuridentificatiesysteem voor autoschadeherstelbedrijven.

Door de snelle veranderingen in personenauto’s en de komst van veiligheid verhogende technologieën en sensoren moeten autoschadeherstelbedrijven hun reparatieprocessen aanpassen om ervoor te zorgen dat veiligheidssystemen goed blijven functioneren, aldus AkzoNobel in een persbericht. Daarom hebben OEM’s uitgebreide radar- en sensorreparatie richtlijnen opgesteld voor de schadeherstelmarkt.

Uitdaging

In samenwerking met de OEM’s heeft AkzoNobel kleurformules ontwikkeld en getest die voldoen aan de strikte richtlijnen van elke fabrikant. Lakfabrikanten moeten formules ontwikkelen die niet interfereren met het RADAR-signaal. Dit is een uitdaging omdat meer dan 60 procent van de kleurenformules voor auto’s metallic mengkleuren bevatten die het RADAR-signaal kunnen belemmeren. Unikleuren en metallic lakken, maar ook de dikte van de laklaag en het aantal lagen, beïnvloeden het signaal in meer of mindere mate.

George Sneddon, OEM technical program manager bij AkzoNobel: “RADAR-signalen worden afgezwakt door stoffen en laklagen of in het ergste geval weerkaatst door een metalen laag. Het is voor de automobilist essentieel dat schadeherstelbedrijven de juiste kleurformule kiezen en zich strikt houden aan de reparatierichtlijnen van de OEM. Daarom werken we nauw samen met de OEM’s om die bedrijven te ondersteunen met kennis, expertise en ons productassortiment zodat zij nu en in de toekomst kunnen voldoen aan alle voertuigvereisten.’’

Onderwerpen:

Auteur: Redactie Autoschadeportaal