Plusnorm geldt nog voor klein aantal schadegevallen, maar neemt wel toe
(Foto: Bovag)

Plusnorm geldt nog voor klein aantal schadegevallen, maar neemt wel toe

De Plusnorm die Bovag heeft ontwikkeld om het herstel van complexe, veiligheidskritische autoschades goed te kunnen borgen heeft op dit moment nog maar betrekking op een beperkt aantal schadegevallen. Uit berekeningen van de Bovag blijkt dat 95 procent van de schades er nog niet onder valt.

“Het merendeel van de schadeherstellers heeft op dit moment dus voldoende kennis, kunde en apparatuur in huis om 95 procent van de schades te herstellen. Echter, deze verhouding zal in de toekomst verschuiven. Daar sorteren we nu op voor met deze nieuwe norm én met de implementatie van het technisch filter”, zegt branchemanager schadeherstelbedrijven Stephan Griffioen tijdens een speciale ledenbijeenkomst, waarvan Bovag verslag doet op haar website.

Eisen Plusnorm

Bedrijven die zich voor de Plusnorm willen certificeren, moeten voldoen aan de volgende eisen:
– de juiste kwalificaties (opleidingen);
– werken met het technisch filter;
– werken volgens de reparatierichtlijnen van de fabrikant;
– over het juiste gereedschap beschikken;
– de gedragscode voor schadeherstel kennen en naleven;
– voldoen aan de eisen die de bestaande branchenorm stelt.

“De Plusnorm is vrijwillig en geen verplichting voor het lidmaatschap”, aldus Griffioen, die nog eens benadrukte dat de Plusnorm een aanvulling is op de bestaande branchenormering, die wel voor alle leden geldt.

Technisch filter

Tijdens de bijeenkomst is ook de werking van het technisch filter toegelicht. Dit filter wordt binnenkort uitgerold in de branche. ‘Het is de bedoeling dat alle Bovag-schadeherstellers hiermee gaan werken. Met het filter worden straks alle schades vooraf beoordeeld, het heeft namelijk een belangrijke signaalfunctie. Mede op basis van de uitkomst van het filter bepalen herstellers of zij in staat zijn om zelf de schade te herstellen of deze moeten uitbesteden’, stelt Bovag.

Het technisch filter is bedoeld om te kunnen vaststellen of er aan veiligheidskritische (onder)delen moet worden gewerkt. Het filter heeft betrekking op de wielophanging, veiligheidskooi, rijhulpsystemen (ADAS), veiligheidssystemen, hoogvoltage systemen en datanetwerken.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.