AkzoNobel bestempelt 2023 als ‘hersteljaar’, analisten zijn sceptisch
(Foto: AkzoNobel)

AkzoNobel bestempelt 2023 als ‘hersteljaar’, analisten zijn sceptisch

AkzoNobel ziet een groei van zijn Automotive and Specialty Coatings-tak. Vergeleken met 2022 ging in 2023 de winst van deze tak van het verfconcern er met 15 miljoen op vooruit.

AkzoNobel meldt dat de omzet van het hele bedrijf vorig jaar 10,7 miljard euro was. Dat de jaaromzet daarmee 2 procent lager uitkwam, komt volgens het bedrijf door nadelen in de wisselkoers. In constante valuta boekte AkzoNobel een omzetstijging van 5 procent op jaarbasis. De nettowinst van AkzoNobel steeg van 378 miljoen euro naar 483 miljoen euro.

Deze cijfers zijn voor topman Greg Poux-Guillaume aanleiding om 2023 te bestempelen als een jaar waarin AkzoNobel een duidelijk herstel van de prestaties heeft laten zien. Analisten van ING gaven echter aan dat de kwartaalresultaten van de verfproducent in totaal net iets lager waren dan verwacht, zo meldt ANP.

AkzoNobel spreekt in een persbericht over ‘solide’ resultaten. “Onze volumes zijn gestabiliseerd, wat een betere prestatie is vergeleken met de markt en onze winst heeft zich hersteld door prijsaanpassingen en de eerste effecten van de deflatie van grondstofprijzen”, zegt Ceo Greg Poux-Guillaume. “Tegelijkertijd krijgen onze inspanningen om het bedrijf te veranderen meer vaart, waardoor we in staat zijn de aanhoudende wereldwijde inflatie en negatieve valuta-effecten op te vangen.’’

Het bedrijf profiteerde afgelopen jaar nog van hogere prijzen voor zijn producten en lagere grondstofkosten en boekte meer winst. De jaaromzet nam wel af door een negatieve wisselkoersimpact en vlakke verkoopvolumes.

Akzo, bekend van verfmerken als Sikkens en Flexa, werd echter door analisten 2,3 procent lager gezet in de AEX. De AEX sloot met een min van 0,1 procent op 830,13 punten.

Rusland

Verfconcern AkzoNobel blijkt nog actief te zijn in Rusland, zo bleek medio januari na berichtgeving in het NRC. Na de Russische inval in Oekraïne besloot het Nederlandse bedrijf in Rusland geen marketing meer te doen en niet meer in het land te investeren, maar toch zijn er nu in Rusland nog verfmerken te vinden. Ook wordt er voor die merken reclame gemaakt, zo schreef het dagblad.

In een reactie liet het bedrijf weten dat  de Russische dochterondernemingen zelfstandig opereren en zelf hun eigen marketingactiviteiten ondernemen. Of AkzoNobel iets terugziet van de opbrengsten uit Rusland is onzeker. Volgens een woordvoerder van de verfproducent gaan alle inkomsten van de Russische ondernemingen uiteindelijk in een geconsolideerde rekening van de AkzoNobel. De inkomsten uit de ondernemingen blijven in Rusland. De ondernemingen bepalen zelf wat ze ermee doen.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.