Duitse verzekeringsbedrijven: ‘Reparatiekosten voor elektrische auto’s veel hoger’
(Foto: Shutterstock)

Duitse verzekeringsbedrijven: ‘Reparatiekosten voor elektrische auto’s veel hoger’

“De reparatiekosten voor elektrische auto’s zijn veel hoger, ze liggen gemiddeld 30 tot 35 procent boven die voor een vergelijkbare auto met een verbrandingsmotor.” Dat schrijft het Gesamtverband der Versicherer, de Duitse organisatie van verzekeringsbedrijven, na een eigen onderzoek. Wel is het zo dat EV’s vijf tot tien procent minder ongevallen veroorzaken dan ICE’s.

De belangrijkste factor voor de hogere kosten zijn de dure batterijen. Daarnaast speelt ‘de onzekerheid rond het omgaan met beschadigde EV’s een rol.’ ‘’Als ze lang in quarantaine moeten of zelfs in een met water gevulde container ondergedompeld moeten worden, dan leidt dat meestal tot een total-loss’’, zegt Christoph Lauterwasser, hoofd van het centrum voor techniek bij verzekeraar Allianz. Daarnaast kost het repareren van een EV doorgaans meer uren dan bij een ICE. ‘’We hebben 125 jaar ervaring met verbrandingsmotoren maar net pas tien jaar met moderne EV’s. Door de snelle opmars van EV’s wordt het tekort aan ervaren mankracht steeds nijpender.’’

GDV-directeur Jörg Asmussen benadrukt dat zijn organisatie wel achter de transitie naar elektromobiliteit blijft staan: ‘’Dat we als maatschappij onze auto’s niet meer met fossiele brandstoffen kunnen aandrijven, is en blijft gezien de klimaatverandering de juiste weg. Als verzekeraars willen we die weg begeleiden en positief ondersteunen, daarom waarschuwen we ook in een vroeg stadium voor dit probleem.’’ Het Verband beveelt in dat kader autofabrikanten onder meer aan om bij het ontwerp batterijen zo goed mogelijk tegen beschadiging te beschermen. Daarnaast moeten werkplaatsen en schadeherstellers toegang krijgen tot gegevens over de status van die batterijen na een ongeval.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.