Schadebranche vraagt opdrachtgevers compensatie voor stijgende energieprijzen
Foto: Shutterstock

Schadebranche vraagt opdrachtgevers compensatie voor stijgende energieprijzen

De accijnsverlaging die het kabinet wil doorvoeren is volgens brancheorganisatie Bovag een stap in de goede richting, maar stelt dat er voor ondernemers meer moet gebeuren om de stijgende energieprijzen te compenseren. De branchevereniging richt zich daarom ook tot de opdrachtgevers. 

Volgens zowel Bovag als Focwa lopen in tal van sectoren zoals autoschadeherstelbedrijven de bedrijfskosten als gevolg van de stijgende energieprijs fors op. “Het is goed dat het kabinet werk maakt van het beperken van de impact van de torenhoge energieprijzen door de accijns op brandstof te verlagen en de btw op energie om te zetten naar het lage tarief”, stelt Bovag. “Maar er moet voor ondernemers meer gebeuren.” 

Bovag en Focwa lobbyen sinds vorig jaar in Den Haag gezamenlijk voor steunmaatregelen omdat schadeherstellers worden geconfronteerd met hoge energieprijzen. De brancheorganisaties roepen ook opdrachtgevers op rekening te houden met de effecten van de hoge energieprijzen op de bedrijfsvoering van de schadebedrijven. Deze kosten kunnen vanwege onder andere langlopende contracten met bijvoorbeeld verzekeringsmaatschappijen en toeleveranciers lang niet altijd aan de klant worden doorberekend.

Zo vraagt de schadebranche via Bovag nu ook aan opdrachtgevers om compensatie voor de stijgende energieprijzen. Verbond van Verzekeraars herkent volgens woordvoerster Iwanna de Jonge de situatie die Bovag schetst en zegt dat verzekeraars hier oog voor hebben. “We zijn hierover in gesprek met Focwa en Bovag. Het is en blijft uiteindelijk aan de individuele opdrachtgevers (verzekeraars) om hier verdere invulling aan te geven. Er mogen door de sector namelijk geen collectieve afspraken over gemaakt worden.”

Lastenverlichting voor ondernemers

Volgens Bovag moet ook de overheid meer doen om de lasten van ondernemers te verlichten. Zo zou onder meer de voorgenomen verlaging van de Opslag Duurzame Energie- en Klimaattransitie of ODE-heffing op elektriciteit en gas vanaf 2023 naar voren gehaald moeten worden. Daarnaast zou het kabinet de voorgenomen verhoging van de energiebelasting moeten uitstellen of schrappen en moeten energie- en brandstofprijzen moeten via een ‘prijzennoodwet’ bevroren worden.

Automotive Schadeseminar

De discussie over de druk op de prijzen voor herstel zal ook op het Automotive Schadeseminar worden gevoerd. Alle informatie over het Schadeseminar kunt u vinden op de website van Automotive

Afbeelding: Shutterstock

Dit bericht heeft één reactie

  1. cees

    Waarom niet collectief, terwijl de ketens al jaren collectieve afspraken maken, hetgeen ook de oorzaak is van de lage tarieven naar de verzekeraars en doordat de ketens min of meer behoren bij de lakleveranciers. Die invloed op de lakomzet en winstmarge voor de schadebedrijven is minder van belang. Hier hebben de verzekeraars terecht van geprofiteerd. Nu zijn de problemen gigantisch /geen medewerkers, enorme stijgingen van oa energie en alle inkopen, zoals lakken, onderdelen,nonpaint enz. Tevens lagere marges op onderdelen en alle extra kosten als gratis leenauto/totaal verlies afhandeling tegen lage tarieven en een enorme toename van beunhaas bedrijven, waar de verzekeraars tegen hogere tarieven ook de schade afmaken, onder het mom dat hier zonder contract, geen invloed op uit te oefenen is.

Geef een antwoord

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.