Nationale-Nederlanden: ‘Belangrijk mensen te stimuleren om minder te rijden’
(Foto: Shutterstock)

Nationale-Nederlanden: ‘Belangrijk mensen te stimuleren om minder te rijden’

Nederlanders moeten gestimuleerd worden om de auto vaker laten staan, zo stelt Maurice Koopman, ceo Schade & Inkomen van Nationale Nederlanden op de eigen website. Koopman reageert hier op het trendrapport duurzame mobiliteit, dat de verzekeringsmaatschappij recent uitbracht. “De auto is er, en de auto blijft er. Maar we kunnen hem wel wat minder gebruiken. Dat is duurzamer en verkleint ook het risico op schade.”

Dat kan ook de hoogte van de premies beïnvloeden, zo stelt Koopman. Zijn bedrijfsonderdeel onderzoekt de komende jaren of het mogelijk is om in de premies verschil aan te brengen. De ceo legt uit: “Nu vragen we één keer in het begin: denkt u dat u meer of minder dan twaalfduizend kilometer gaat rijden dit jaar? Op basis daarvan bepalen we de premie. Maar wat nou als je die premie tussentijds kunt bijstellen? Dat je bijvoorbeeld minder betaalt als je aantoonbaar minder rijdt. Dat motiveert om de auto – elektrisch of niet elektrisch – vaker te laten staan.”

Verder noemt Nationale-Nederlanden dat werkgevers hun werknemers moeten stimuleren om vaker het ov te pakken of de fiets.

Uitstoot verminderen

“Als verzekeraar van 1,3 miljoen auto’s in Nederland kunnen wij een belangrijke bijdrage leveren aan duurzamer vervoer”, vervolgt Koopman. “Zo willen we de uitstoot van zakelijke klanten met 26 procent verminderen. En in de particuliere markt streven we naar 15 procent minder CO2-uitstoot per verzekerde auto.”

Volgens NN verandert de consument zijn gedrag vooral door financiële prikkels. “Daarom zorgen we voor een scherpe premiestelling”, zegt Koopman. “In sommige pakketten zit een soort APK-keuring voor je batterijpack. Is die nog veilig en duurzaam genoeg?”

Gestuurde schade

Het aandeel van de gestuurde schadestroom zal de komende jaren groeien. Dat kan grote gevolgen hebben, voorziet KPMG. De autoschadeherstelmarkt zal de komende jaren naar verwachting groeien door een toename van het gemiddelde schadebedrag per schade, en dat terwijl het aantal schades al langere tijd afneemt, en ook blijft afnemen. Zo luidt de conclusie van branchevereniging Bovag op basis van een marktonderzoek van KPMG.

Ondanks de daling van het aantal schades, zal de omvang van de schadeherstelmarkt in euro’s juist toenemen. Het gemiddelde schadebedrag groeit de komende zes jaar zelfs van ruim 2.200 euro naar zo’n 3.400 euro, een stijging van zo’n 6 procent per jaar. Dat komt, zo stelt KPMG, vooral omdat onderdelen van EV’s duurder zijn, waardoor de prijs van het schadeherstelproces als geheel ook stijgt. Dit heeft invloed op de hoogte van de premies.

Onderhandelingspositie

De onderhandelingspositie van verzekeraars en schadeherstellers verandert. De toename van het aandeel schadestroom zorgt voor meer zeggenschap aan de verzekeraar’s kant. Echter kampt de schadeherstelsector met een personeelstekort. Kwalitatief schadeherstel van elektrische voertuigen is schaarser. Hierdoor krijgt de autoschadehersteller weer meer zeggenschap tijdens de onderhandelingen van tarieven, zo stelde Bovag tijdens zijn Schadecongres. De branchevereniging motiveerde zowel verzekeraars als schadeherstellers tijdens het congres om zoveel mogelijk met elkaar in gesprek te gaan.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.