Muntstad en VWPFS vervangen ruiten in Italië: ‘We hebben alles blind voorgefinancierd’
(Foto: Muntstad)

Muntstad en VWPFS vervangen ruiten in Italië: ‘We hebben alles blind voorgefinancierd’

In no-time wist de Nederlandse autobranche op grote schaal steun te verlenen aan vakantiegangers die in Italië getroffen waren door het noodweer eind juli. Autoschadeportaal vroeg aan twee van deze partijen, dealerbedrijf Muntstad en leasemaatschappij VWPFS, hoe de hulpactie verliep. ‘Snel handelen en een goede samenwerking tussen dealer en leasemaatschappij’, vormde de basis.

Dealerbedrijf Muntstad en leasepartner VWPFS  stuurden binnen enkele dagen een team van autoherstellers naar Italië. “Wij kregen al snel na het noodweer klanten aan de lijn en keken samen met VWPFS naar een oplossing. Toen zijn we bij al onze vestigingen ruiten gaan verzamelen”, zegt Robbert van den Heuvel, marketingmanager bij Muntstad. De ingezamelde ruiten gingen met drie monteurs naar Italië. Eenmaal aangekomen in het land gingen de monteurs van locatie naar locatie. “Op basis van klantinformatie, die we onder meer via de app konden verzamelen, hebben we in kaart gebracht waar ze zaten. VWPFS wist precies waar ze zaten.”

Locatie van klanten

Aan de hand van digitale meldingen via de VWPFS-app konden klanten gevonden worden. “Op basis van die meldingen hebben wij een selectie gemaakt wie accuut in aanmerking kwam voor reparatie”, vertelt Richard Wouters, coördinator schade bij VWPFS. Volgens hem was de omvang van de schade zo groot dat de ANWB “extreme” drukte ondervond. Wouters gaf daarom zijn nummer door aan alle getroffen klanten. Klanten konden via whatsapp foto’s delen van de schade, en de locatie van de auto. “Daar gingen de monteurs van Muntstad naartoe.”

Volgens Wouters is rechtstreekse communicatie met een klant bij dergelijke schade van een auto belangrijk. “Voorheen wist je pas dat een auto wat had meegemaakt als die daadwerkelijk bij de hersteller stond.” De snelle actie is volgens Wouters voor de leasemaatschappij wel een gok. “We hebben alles blind voorgefinancierd. Maar we vonden dat we die berijders daar niet konden laten staan.” 

Vervangend vervoer

Ook waren er klanten die niet geholpen konden worden. “Er waren gevallen waarbij het niet mogelijk was om een ruit te vervangen. Die hadden vervangend vervoer nodig”, vertelt Van den Heuvel. “De ANWB heeft een poel van auto’s klaar staan voor gestrande Nederlanders, maar dan ben je vooral afhankelijk van plaatselijke dealers.” Door de omvang van de getroffen auto’s is het aanbod bij de plaatselijke dealer een grote uitdaging. “Dit heeft te maken met het type auto. Als iemand een Volkswagen Tiguan met een caravan rijdt, dan kan die natuurlijk niet vervangen worden door een Polo.”

Volgens Van den Heuvel is het merendeel van de Nederlanders wel geholpen. “Gelukkig was het na het voorval goed weer. Een ruit moet namelijk wel goed kunnen drogen”, aldus van den Heuvel.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.