Hoge reparatiekosten drukken zwaar op Duitse autoverzekeraars
Foto: Shutterstock

Hoge reparatiekosten drukken zwaar op Duitse autoverzekeraars

Als gevolg van de hoge inflatie geven Duitse autoverzekeraars naar eigen zeggen dit jaar aanzienlijk meer geld uit dan ze binnenkrijgen. Volgens een recente schatting van de Duitse Vereniging van Verzekeraars (GDV) zullen de Duitse autoverzekeraars naar verwachting een verlies van meer dan 2,5 miljard euro lijden. Als gevolg hiervan dreigt de sector in het rood te belanden.

Dit meldt de Duitse website Aftermarket Trends. Autoverzekeraars lijden volgens het medium mogelijk miljardenverliezen als gevolg van de inflatie. De inkomsten van de autoverzekeraars zullen naar verwachting met 3,7 procent stijgen ten opzichte van vorig jaar, terwijl de uitgaven met ongeveer twaalf procent zullen toenemen. Dit komt vooral door hogere reparatiekosten, aldus de GDV.

“Dit jaar betalen automobilisten ongeveer 30,2 miljard euro voor de verzekering van hun voertuigen. Daarentegen moeten de verzekeraars meer dan 32,8 miljard euro uitgeven aan schade en administratie. Per ontvangen euro staan uitgaven van 1,09 euro tegenover,” legt GDV-ceo Jörg Asmussen uit.

Prijzen vervangende onderdelen stijgen

De prijzen van vervangende onderdelen stijgen en maken het verzekeraars moeilijk. “Zowel de kosten van vervangende onderdelen als het werk in autogarages worden steeds duurder,” zegt Asmussen. Deze trend is al enige tijd zichtbaar. “Vorig jaar bedroeg de gemiddelde materiële schade in de autoverzekering voor personenauto’s ongeveer 3.700 euro. In 2013 was dit nog 2.400 euro,” aldus Asmussen.

Naast de hogere reparatiekosten zijn ook de ongevalscijfers in Duitsland gestegen na het einde van de coronagerelateerde beperkingen van de mobiliteit, wat resulteert in meer schadeclaims.

Om uit de verlieszone te komen, zouden volgens hem de autoverzekeraars de premies moeten aanpassen. “Er is natuurlijk een verband tussen de ontwikkeling van schade en de premies voor een autoverzekering,” merkt de GDV-Hauptgeschäftsführer op. Hoe deze situatie concreet van invloed zal zijn op de premies, is echter een bedrijfsindividuele beslissing van elke verzekeraar.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.