Groot tekort aan ADAS-gekwalificeerde monteurs
(Foto: IMI)

Groot tekort aan ADAS-gekwalificeerde monteurs

Het Britse Institute of the Motor Industry stelt zichzelf de vraag of  ‘alle verhalen over elektrische auto´s ons afleiden van een veel groter probleem in de autoherstel- en reparatiesector. Het tekort aan monteurs die gekwalificeerd zijn om met of aan ADAS systemen te werken.’

Het IMI schat dat eind dit jaar al minstens één op de tien auto’s zijn uitgerust met Level 2 autonomie. In 2030 zal dat het geval zijn bij de helft van het hele wagenpark. Maar in Groot-Brittannië zelf zijn niet meer dan 3.500 monteurs of schadeherstellers voldoende opgeleid voor ADAS systemen. Dat betekent dat er nu al zo’n 18.000 van dat soort specialisten te weinig zijn.

‘’Dit is een veel urgenter probleem dan de EV-problematiek’’, zegt directeur Steve Nash in een persbericht. ‘’Het arbeidsbestand bijscholen om te voldoen aan de snel veranderende behoeften van een steeds geavanceerder wagenpark is een enorme klus. Er wordt heel veel gesproken over hoe de sector zich klaar kan stomen voor EV’s. Maar daarbij hebben we ons oog van de bal gehaald bij het ‘upskillen’ voor ADAS. Door het grote tekort aan goed opgeleide mensen bestaat er een reële kans dat reparaties en hercalibraties worden uitgevoerd zonder de vereiste vaardigheden en dat is een ernstig gevaar voor de veiligheid op de weg’’, aldus Nash.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.