Discussieer mee: Herstellers hebben tariefdruk mede aan zichzelf te wijten
10 procent meer verkeersongevallen in 2021 (Foto: Shutterstock)

Discussieer mee: Herstellers hebben tariefdruk mede aan zichzelf te wijten

De schadeherstelbranche piept en kraakt: de hersteltarieven zijn te laag, terwijl de kosten voor onder andere energie en de investeringslast toenemen. Er zijn te weinig goed gekwalificeerde herstellers te vinden, en potentiële kandidaten kiezen eerder voor een andere baan.

De toenemende druk op de schadeherstelsector is al langer onderwerp van gesprek. In een opiniebijdrage die deze week op Automotive-online is geplaatst, pleit branchekenner Gaston Maes ervoor om met alle stakeholders in de schadeherstelbranche opnieuw om de tafel te gaan. Omdat er in zijn ogen een nieuw model moet worden opgetuigd, waarbij de kwaliteit van herstel kan worden geborgd, investeringen weer kunnen worden gedragen en de branche weer aantrekkelijk wordt aankomende werknemers. In zijn berekening stelt hij dat, mede vanwege de toenemende complexiteit van schades, het uurtarief naar de 90 euro zou moeten gaan, in plaats van de 50-60 euro die nu gangbaar is. Niet iedereen is het ermee eens: zo liet een hersteller ons, zij het anoniem, weten dat het niet terecht is om alleen naar de opdrachtgevers te wijzen, omdat de branche zelf de ruimte heeft geboden om lage tarieven te vragen of te eisen.

We zijn benieuwd wat u vindt: Heeft de branche de huidige situatie aan zichzelf te wijten, of ligt de schuld toch vooral bij opdrachtgevers die te weinig willen betalen voor vakkundig herstel? U kunt reageren via onze poll (zie hieronder), maar we zijn ook benieuwd naar persoonlijke reacties. Die kunt u sturen naar [email protected]. Meldt u daarbij dan of we uw reactie mogen publiceren en of dit met naam, of anoniem kan.

Schadeherstellers hebben de lage hersteltarieven aan zichzelf te wijten

Laden ... Laden ...

 

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.