Aantal leerlingen carrosseriebranche daalt
Beeld: Shutterstock

Aantal leerlingen carrosseriebranche daalt

Het aantal leerlingen dat zich in schooljaar 2020 – 2021 bij een ROC inschreef voor een opleiding in de carrosseriebranche is licht gedaald ten opzichte van een jaar eerder. Ook de instroom van beroeps opleidende leerweg (BOL)-leerlingen laat een dalende trend zien.    

Ten opzichte van leerjaar 2019 – 2020, nam het aantal aanmeldingen met 0,8 procent af naar 868 leerlingen. Vorig schooljaar waren dat nog 875 studenten. In combinatie met 102 BOL-studenten worden er op dit moment in totaal 970 leerlingen in de carrosseriebranche opgeleid.

De instroom van kwalitatief technisch geschoold personeel is, volgens Focwa directeur Femke Teeling, met stip één van de grootste uitdagingen in de schadeherstelsector. “Goed geschoolde vakmannen en vrouwen zijn essentieel om de kwaliteit van het herstel te kunnen blijven borgen”, aldus Teeling. 

Virtuele weg banen

Ondanks alle geleverde inspanningen van onderwijsinstellingen en schadeherstelbedrijven om leerlingen te werven, merkt Teeuwen dit jaar toch weer een lichte terugval in het aantal studenten. ”Dit valt gedeeltelijk te verklaren door de impact van corona, maar ook door het gebrek aan interesse bij jongeren en hun ouders.”

Het aantal leerwerkplekken in de schadeherstel staat door corona al langer onder druk. Focwa stelt dat jongeren door de corona lockdowns minder in aanraking kwamen met de mogelijkheden die het schadeherstel-vak biedt. In plaats van een ROC bezoek en in gesprek gaan met ondernemers, moesten leerlingen virtueel een weg banen en een opleidingskeuze maken.

Bedrijven en onderwijsinstellingen konden de afgelopen tijd vaak alleen digitale open dagen organiseren en werden geplande workshops vaak uitgesteld. Er gloort echter hoop, want de activiteiten worden sinds de versoepelingen van januari 2022 weer vaker opgepakt.

Afbeelding: Focwa

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.