Vuurwerkschade blijft vaak onder de radar: ‘Gebruikelijk om vandalisme aan te vinken’
(Foto: Shutterstock)

Vuurwerkschade blijft vaak onder de radar: ‘Gebruikelijk om vandalisme aan te vinken’

Met de jaarwisseling in aantocht bereiden schadeherstellers zich weer voor op de jaarlijkse vuurwerkschade bij auto’s. Dit is een type schade die vaak onzichtbaar blijft in de statistieken.

Hoe groot de omgang van vuurwerkschade is, is moeilijk in kaart te brengen. Volgens Johan Schoonhoven, columnist bij Automotive en schadedeskundige, komt dat omdat vuurwerkschade niet altijd ‘juist’ wordt bijgehouden door herstellers. “De lijst van schadeoorzaken is zeer uitgebreid, maar niet zo specifiek dat vuurwerk als oorzaak kan worden aangeduid. Vuurwerkschade wordt dan vaak geduid als vandalisme”, zegt Schoonhoven.

Hierdoor is de exacte mate van vuurwerkschade die ontstaat tijdens de jaarwisseling giswerk. Dataprovider Solera/Audatex heeft wel informatie over hoeveel meldingen van vandalisme er zijn, maar mist de gegevens over de precieze autoschade door vuurwerk.

Vandalisme

Als een auto tijdens de jaarwisseling in brand vliegt door toedoen van vuurwerk, bestempelt de verzekeraar het vaak als vandalisme, een categorie waar de verzekeraar mee door kan in zijn afhandeling.

Ook autoschadeherstelbedrijven plaatsen  vuurwerkschade in de categorie vandalisme. “We zien natuurlijk als het om vuurwerkschade gaat. Mocht de verzekeraar die categorie toevoegen, dan vinken wij dat aan”, aldus een Amsterdamse schadeherstelbedrijf dat niet bij naam genoemd wil worden.

Verzekeringen en schades

Dat de verzekeraars vuurwerkschade vaak bestempelen als vandalisme, weerspiegelt zich in de verzekeringspakketten. Mensen kunnen vuurwerkschade alleen claimen als ze WA+ of allrisk verzekerd zijn. Iemand die alleen een WA-autoverzekering heeft, moet de herstelkosten zelf betalen (tenzij de dader achterhaald wordt).

“Bij een vuurpijl of zwaar vuurwerk in je uitlaat ga je eerder naar een dealer- of garagebedrijf, dat is een technische schade. Bij schroeischaden aan de carrosserie, ga je naar een autoschadeherstelbedrijf. Maar voor de grotere schades (autobranden, red.) kan alleen een berger nog hulp bieden”, zegt Schoonhoven.

EV-vuurwerkschades

Als een batterij van een EV door vuurwerk zwaar wordt beschadigd, is het herstelproces lang, zo legt de Amsterdamse schadehersteller uit. Bij makkelijk afneembare onderdelen, zoals een dakruit, is dat proces makkelijker en sneller te repareren, ook valt de schadeprijs dan minder hoog uit. En EV-schadeherstel wordt steeds duurder. Dat heeft onder andere te maken met de prijzige onderdelen van EV-merken.

Steden en provincies

Uit een analyse van Independer, gebaseerd op cijfers van de brandweer van de afgelopen drie jaren, blijkt dat in Den Haag het vaakst een auto in de brand vliegt tijdens de jaarwisseling: een op de tien voertuigen die tijdens oud en nieuw vlam vatte, stond in de Hofstad. Dat meldt het AD. Utrecht volgt Den Haag met 8,5 procent. Met Rotterdam en Amsterdam erbij opgeteld blijkt dat ruim een vierde, 26,5 procent, van de vuurwerkgerelateerde branden voorkomt in de vier grote steden.

Wat verder opvalt is dat de meeste autobranden voorkomen in Zuid-Holland (25 procent). Utrecht staat op de tweede plaats met 15,3 procent. De veiligste provincies voor je auto zijn Zeeland, Friesland en Flevoland. 

Personeel

De branche zit in het nieuwe jaar niet te wachten op autoschadeherstel van vuurwerkschade omdat de sector al kampt met een personeelstekort. “Dit jaar voerden we een groot gevecht om personeel te vinden. Onze eerste zorg is om klanten te helpen en te zorgen dat zij weer mobiel worden. Ze krijgen dan een vervangende auto, maar het kan soms weken duren om een auto te herstellen”, aldus de Amsterdamse schadehersteller.

*De naam van de Amsterdamse autoschadehersteller is bekend bij de redactie. 

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.