Focwa-leden beleven moeilijke tijden. Zo blijven de orderportefeuilles even slecht gevuld ten opzichte van twee weken geleden. Dit blijkt uit de Focwa Coronamonitor van 19 mei.
Verschillen
Gemiddeld ondervindt 33% van de Focwa-achterban steeds grotere financiële moeilijkheden, zo blijkt uit de monitor. Twee weken geleden was dat nog 30%. Wel nemen de verschillen toe. Op basis van de monitor lijken caravan- en camperservicebedrijven en autoruitherstelbedrijven de klappen harder en langer te voelen. Gemiddeld 83% van de autoruitherstelbedrijven en 94% van de caravan- en camperservicebedrijven ervaren minder werk in de werkplaats. Twee weken geleden was dat nog 80% resp. 82%.
Ontslagen
Gemiddeld geeft 8% van de Focwa-leden aan om personeel te moeten ontslaan als gevolg van de crisis, waaronder liefst 16% van de caravan- en camperservicebedrijven. 60% van de FOCWA-bedrijven maakt gebruik van 1 of meer overheidsmaatregelen. Liquiditeit blijft ook deze week een grote zorg. Gemiddeld geldt dit voor 33% van de Focwa-leden, maar voor 47% van de ruitherstelbedrijven en 69% van de caravan- en camperservicebedrijven.
Met de informatie van de Coronamonitor gaat Focwa in gesprek met opdrachtgevers en de overheid om te kijken waar mogelijkheden liggen om aanvullende regelingen te treffen voor de schadeherstelsector.