Standox adviseert: spuiten in de ochtend is beter
(Foto: Shutterstock)

Standox adviseert: spuiten in de ochtend is beter

Lakkenleverancier Standox brengt advies uit nu de temperaturen tot boven de 30 graden stijgen en ook de vochtigheidsgraad daalt. Spuiten bij hoge buitentemperaturen kan namelijk funest zijn voor het resultaat. Let bijvoorbeeld op de basislak die je gebruikt, omdat deze bij een lage luchtvochtigheid eerder droogt. Ook kan de autospuiter ervoor kiezen om gedemineraliseerd water toe te voegen, zo’n 5 a 10 procent, wat de droogtijd verlengt – waarbij Standox uiteraard zijn eigen VE-Wasser 8000 adviseert.

Afhankelijk van het type en de grootte van schadeherstel is het advies voor autoschadeherstellers om het aantal overlappingen minimaal te houden. Zo loopt men minder kans op overspray vorming op de onderdelen waar de basislack uitgespoten dient te worden. Voor het lakken van verticale panelen raadt Standox aan om bij de onderkant te beginnen en vervolgens naar boven te werken. “Autoschadeherstellers dienen altijd de eerste laag basislak direct af te werken met een effectlaag, dit zonder tussenuitdampen tussen de lagen. Zo wordt een gelijkmatig en wolkenvrij eindresultaat eenvoudig realiseerbaar, ook onder warme en droge omstandigheden.”

Koelen

Tot slot is het belangrijk om het werkschema voor de spuitruimte zorgvuldig te plannen wanneer hoge temperaturen worden voorspeld, aldus de lakkenleverancier. “Na het toepassen van geforceerde droging van een object, kan het namelijk lastig zijn om de nog aanwezige hogere temperatuur in de spuitcabine weer omlaag te koelen, vooral in combispuitcabines. Autoschadeherstellers kunnen er dan ook voor kiezen om grotere of ingewikkelde schadeherstelklussen ’s ochtends in te plannen wanneer het wat koeler is”, meldt het bedrijf in een persbericht.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.