Schadejaar 2023 | Mismatch tussen aanbod en aanbod
(Foto: Shutterstock)

Schadejaar 2023 | Mismatch tussen aanbod en aanbod

Het aanbod aan werk is al maanden erg groot, maar het aanbod van goede vaklui wordt in toenemende mate problematisch. Een wachttijd van twee, drie maanden is eerder regel dan uitzondering en daar lijkt in 2024 niet snel verandering in te komen, stelt AM-columnist Johan Schoonhoven.

Het jaar 2023 begon met schermutselingen rondom tarieven en condities bij gestuurde autoschade en leidde tot openlijk geuite onvrede door herstellers en een handvol contractbeëindigingen (zoals Louwman dat brak met Achmea, red.), maar daar bleef het verder bij. Herstellers kozen er vooralsnog voor om de strijdbijl niet op te pakken, maar zich te concentreren op het enorme schade-aanbod uit de reguliere schadestroom, aangevuld met de stroom DSA-schaden (bedrijfsregeling directe schadeafhandeling) waarmee verzekeraars ook WA-verzekerden binnen hun netwerken kunnen sturen.

Het stevige schade-aanbod lijkt een zegen, maar blijkt een vloek door de nijpende situatie op de arbeidsmarkt en het groeiend tekort aan gemotiveerde vakmensen. Het tekort vertaalt zich in oplopende wachttijden. Niet-rijdbare schade gevallen moeten ingepland worden en klanten met rijdbare schade zullen meer geduld moeten hebben voordat hun auto hersteld kan worden.

Hagel

Géén noemenswaardige hagelbuien in Nederland, maar toch relatief veel grote schades als gevolg van ‘vakantiehagel’. Een fenomeen waarmee Nederlandse vakantiegangers wel vaker te maken hebben, maar in 2023 was het wel extreem met zware hagelbuien in de populaire Italiaanse vakantiegebieden. De schades waren zo zwaar dat enkele automotive ondernemingen klanten ter plaatse gingen helpen en daarnaast een groot aantal auto’s gerepatrieerd moest worden omdat deze niet meer veilig op eigen kracht naar Nederland konden.

Leasemaatschappijen en verzekeraars concentreerden deze schadegevallen op een centrale plek omdat een groot deel van de auto’s economisch total loss was. Reparabele schades werden binnen de eigen netwerken hersteld door de PDR-specialisten die een deel van de onderdelen nog kon redden, maar bij menig schade werden motorkappen en zelfs dakplaten vervangen. Een forse schadepost voor verzekeraars en leasemaatschappijen.

Gevarieerd ledenbestand

2023 was ook het jaar van het definitieve einde van Focwa, dat door de fusie met Bovag ophield te bestaan en opging in de afdeling Schadeherstel van Bovag. De Focwa-leden zien hun belangen vertegenwoordigt door Bovag, dat de normen voor schade-, ruit- en caravan- en camperherstel opstelt en nu dé enige belangenbehartiger is van schadeherstellend Nederland. Geen eenvoudige opgave, want het ledenbestand is met kleine/grote, universele/merkgelieerde, individuele/ketengebonden bedrijven diverser dan ooit. De plusnorm moet het eerste grote wapenfeit worden en daar is de branche in afwachting van de operationalisering van het technisch filter dat onderscheid moet gaan maken tussen de verschillende schaden en herstellers die in staat zijn deze schaden goed en veilig te herstellen.

Het stevige schade-aanbod lijkt een zegen, maar blijkt een vloek door de nijpende situatie op de arbeidsmarkt

Bij autoruitherstel volgt men de gestage groei van Dealerglass. Dealerglass heeft in relatief korte tijd een collectief weten te vormen door een groot aantal merken en hun dealernetwerken/agenten aan zich te binden en met het beproefde ClaimIT-systeem als backbone een fijnmazig en wijdvertakt netwerk heeft gevormd, wat voor verzekeraars een goed alternatief is.

Duurzaamheid

De komende jaren zal de sector in hoog tempo moeten verduurzamen, dat bleek uit evenementen van het Verbond van Verzekeraars en Automotive Magazine. Op korte termijn is er echter eerst het einde van de in 2022 ingevoerde energietoeslag als gevolg van de gestegen energieprijzen. De vergoeding van ± 30 euro per dossier komt mogelijk te vervallen. De gestegen energiekosten zullen ongetwijfeld deel uitmaken van de besprekingen van de tarieven en condities voor 2024 en het aflopen van de CAO per 30 maart 2024 maakt ongewis wat de voorstellen zullen zijn, maar een meer dan gemiddelde verhoging ligt in het verschiet.

Niet enkel vanwege de gestegen kosten, maar ook vanwege de groeiende onbalans tussen directe en indirecte werkzaamheden en de vergoedingen hiervoor. Het overhevelen van veel taken binnen de schadeafwikkelingsketen zonder dat daar een passende vergoeding tegenover staat is een groeiend probleem, maar wellicht biedt de toepassing van AI daar uitkomst?

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.