Ongeluk door zelfrijdende auto als erger ervaren

Een dodelijk ongeluk dat wordt veroorzaakt door een technische fout van een zelfrijdende auto, wordt als minstens 4,5 keer zo erg beschouwd als een dodelijk ongeluk door een menselijke fout. Dat blijkt uit het afstudeeronderzoek van Bart Overakker van de TU Delft.

Opzettelijk misbruik
Overakker voerde het onderzoek uit onder 510 mensen. “Een dodelijk ongeluk dat wordt veroorzaakt door een technische fout van een zelfrijdende auto wordt als minstens 4,5 keer zo erg beschouwd als een dodelijk ongeluk door een menselijke fout”, aldus Overakker. “Voor opzettelijk misbruik, dus een dodelijk ongeluk met een gehackte auto, is dit zelfs een factor 6.”

Sociale acceptatie
Zelfrijdende auto’s moeten dus heel erg veilig zijn om sociaal te worden geaccepteerd. “Maar juist de lastige sociale acceptatie van het veiligheidsaspect kan de zelfrijdende auto enorm in de weg gaan zitten. Een paar ongelukken, zoals vorig jaar met een zelfrijdende Tesla in Florida, zouden de opmars van de zelfrijdende auto behoorlijk kunnen belemmeren.”

Beleidsmakers zouden volgens Overakker mede moeten bepalen welke technologie beschikbaar komt voor de consument. “Ze zouden duidelijk moeten aangeven waaraan het ontwerp en de veiligheid moeten voldoen. En er zouden veiligheidsmaatregelen moeten zijn om de automobilist betrokken te houden bij de taak van het autorijden. De RDW kan hier een belangrijke rol in spelen.”

Auteur: court-jan

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.