Omzet schadeherstelbedrijven daalt 10% door ADAS

Omzet schadeherstelbedrijven daalt 10% door ADAS

In vergelijking met 2018 draaien schadeherstelbedrijven in 2030 zo’n 10% minder omzet en is er alleen nog plaats voor hightech bedrijven. Dit meldt Dagblad De Telegraaf op basis van een voorspelling van Bovag naar aanleiding van de komst van ADAS.

Veiligheid
Bovag baseert haar voorspelling op een studie over de gevolgen van de opkomst van de elektrische auto en Advanced Driver Assistance Systems (ADAS). In totaal gaat het om twaalf veiligheidssnufjes die in Europa verplicht worden in nieuwe auto’s. Volgens De Telegraaf zijn er vier rijhulpsystemen die een grote impact hebben op het beperken van autoschade: “Alle nieuwe auto’s zullen hier in 2030 over beschikken, waardoor 11% minder schades gereden worden en er voor schadeherstellers 5% minder omzet overblijft”, zegt Bovag Schadeherstel-directeur Toine Beljaars tegen De Telegraaf.

Dodehoekdetectie
Eenzelfde tendens is te zien bij systemen voor dodehoekdetectie en rijstrookassistentie, die elk voor een afname van 5% in het aantal schades zorgen en 1% omzetdaling. Tegelijk geeft automatisch inparkeren een schadedaling van 5% en een omzetafname van 3% te zien.

De Telegraaf meldt dat reparatie of vervanging van ADAS steeds vaker dat specialistische kennis en kunde vereist en dat er  dure apparatuur nodig is. Volgens Beljaars worden garage- en herstelbedrijven in de toekomst bemand door techneuten.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.