Brancheorganisaties: autoschade-herstelbranche crasht door kostenstijgingen
(Foto: Shutterstock)

Brancheorganisaties: autoschade-herstelbranche crasht door kostenstijgingen

De autoschade-herstelbranche dreigt door de sterk gestegen energieprijzen en andere kosten te crashen. “Naast een compensatie voor de gestegen kosten is een ‘reset’ van de afspraken nodig”, aldus de brancheverenigingen Focwa en Bovag, die de noodklok luiden.

Volgens vakblad Automotive vragen Focwa en Bovag opdrachtgevers, waaronder verzekeraars, om de sterk gestegen kosten te compenseren omdat de herstelbedrijven anders niet meer in staat zijn om het schadeherstel goed en veilig te blijven uitvoeren.

Ook baren de toenemende loonkosten volgens de brancheorganisaties de schaarste aan personeel en het almaar complexer wordende herstel de brancheverenigingen grote zorgen. Uit een eerder dit jaar door Focwa en Bovag uitgevoerd onderzoek bleek dat de stijgende energieprijzen grote impact hebben op de branche. Veel opdrachtgevers besloten daarop om gedurende de lopende overeenkomsten een energietoeslag per uitgevoerde opdracht aan schadeherstelbedrijven toe te kennen.

Stijgende loonkosten

Naast de stijgende kosten voor energie, komen daar nu ook stijgende loonkosten bij. “Bovendien zorgt het huidige personeelstekort ervoor dat veel bedrijven zich genoodzaakt zien fors boven de cao te betalen om personeel binnen te houden of te krijgen. Uitstekend opgeleid schadepersoneel wordt anders weggekocht door andere (technische) branches”; aldus Focwa en Bovag.

Ook de kosten voor vervangend vervoer gaan omhoog, door de gestegen brandstofkosten. En door een tekort aan onderdelen blijven voertuigen vaak langer in de werkplaats staan, waardoor er voor een ruimere periode gebruik moet worden gemaakt van een vervangende auto. Door toename van EV-voertuigen en auto’s met rijhulpsystemen(ADAS) is meer kennis en expertise nodig om schadeherstel goed uit te kunnen voeren.

“Kortom, een reset van de afspraken in branche”, aldus Focwa en Bovag, die daarbij melden dat “het uiteindelijk aan ondernemers zelf is om hun eigen commerciële beleid te bepalen en tot passende afspraken te komen”.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.