Autoschade- en carrosseriebranche krijgen nieuwe cao
Autospuiters moeten goed op het weer letten. (Foto: Shutterstock)

Autoschade- en carrosseriebranche krijgen nieuwe cao

Werkgevers en de vakbonden in de sector Metaal & Techniek zijn tot een cao-afspraak gekomen. Het onderhandelingsresultaat wordt nu voorgelegd aan de achterban.

Volgens vakblad Automotive ontvangen werknemers per 1 juli met de nieuwe cao een structurele eerste loonsverhoging van 42,50 euro nominaal. Tevens krijgen ze een eenmalige compensatie van 382,50 euro, ter compensatie van de gemiste cao-maanden oktober 2021 tot juli 2022. In september volgt een tweede loonsverhoging van 2,75 procent, 3,25 procent per 1 maart 2023 en 0,6 procent per 1 januari 2024. Dit resulteert volgens vakbond CNV uiteindelijk binnen 11 maanden in een loonstijging van 7,4 procent.

Jeugdloon ook omhoog

Ook het jeugdloon gaat er minimaal 9 procent op vooruit en wordt het generatiepact een structureel recht voor onbepaalde tijd en kunnen ouderen, dankzij een zware beroepenregeling, drie jaar voor hun pensioenleeftijd stoppen met werken. De cao loopt met terugwerkende kracht vanaf 1 oktober 2021 tot en met 31 maart 2024.

Vakbonden FNV Metaal, CNV Vakmensen en De Unie gaan akkoord met de nieuwe cao. Koninklijke Metaalunie (KMU) is afgehaakt,  maar mag tot uiterlijk 15 april aansluiten. “Voor de komende periode heeft KMU het recht op inspraak op deze cao verspeeld”, aldus CNV in een persbericht. Aan de huidige uitkomst ging een periode van stakingen vooraf in meerdere sectoren, maar niet in de autoschade- en carrosseriebranche.

De komende tijd wordt het bereikte cao-onderhandelingsresultaat ter goedkeuring voorgelegd aan de leden van de bonden. Later vandaag wordt een reactie verwacht van onder andere de Focwa. FNV Metaal en CNV zeggen verbijsterd te zijn door het te elfder ure afhaken van de Metaalunie.

Dit bericht heeft één reactie

  1. michel

    zo energie omhoog loon omhoog
    kortingen omhoog
    lang leve den haag we laten de nl ers verzuipen in het wanbeleid
    en wie mag dat betalen ?????

Geef een antwoord

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.