Nieuwe trends autoverzekeringen naar Nederland

Nieuwe trends autoverzekeringen naar Nederland

PwCDe markt voor autoverzekeringen transformeert  naar een ‘usage based insurance (UBI)’, waarbij de autoverzekering wordt betaald naar gebruik. Dit blijkt uit het onderzoek The digital prize – Taking customer connection to a new level’, waarin PricewaterhouseCoopers de toekomst van de wereldwijde verzekeringsbranche onderzoekt.

Betalen naar gebruik
Volgens PwC zal het aantal componenten met een UBI-component wereldwijd waarschijnlijk oplopen van 5,5 miljoen eind 2013 tot 107 miljoen in 2018: “Wij denken dat in de komende vijf tot tien jaar circa 30 tot 40 procent van alle Nederlandse autoverzekeringen een UBI-component zal gaan bevatten.”

Rijgedrag
Vooral in de VS en UK bestaan volgens PwC al interessante UBI-oplossingen die naar Nederland overwaaien of dat binnenkort doen, bijv. ‘Insure the Box’. Kastjes in auto’s monitoren het rijgedrag van klanten, waarbij goed rijgedrag wordt beloond in de vorm van een tot soms wel 35% lagere premie: “Gebruikers worden dus niet meer simpelweg op basis van statistieken of leeftijd beoordeeld.”

Onder invloed van digitalisering zullen verzekeraars ook met veel meer gegevens te maken gaan krijgen, zowel gegevens over het aankoopgedrag als over het schadeverloop: “Naast risicodrager worden verzekeraars daarmee slimme gegevensverwerkers. Het aanleren van nieuwe vaardigheden en het aantrekken van talent zijn hiervoor essentieel.”

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.