Möller Autoschade start campagne om vrouwen te werven
Möller Autoschade start campagne om vrouwen te inspireren voor autoschadebranche (Foto: Möller Autoschade)

Möller Autoschade start campagne om vrouwen te werven

Ter ere van Internationale Vrouwendag start Möller Autoschade woensdag 8 maart de campagne ‘Een ode aan vrouwen in de automotive’ om vrouwen te inspireren te komen werken in de autoschadebranche. Bij Möller Autoschade is het percentage vrouwelijke medewerkers 17,5 procent; 2,5 procent hoger dan gemiddeld.

De autoschadebranche heeft last van een imagoprobleem, volgens Jolique Möller, mt-lid van het gelijknamige bedrijf. “Te veel mensen hebben vaak nog een verkeerd beeld van werken in de technische branche. Zo wordt gedacht dat het werk alleen voor mannen is en dat een techneut onder zware of vieze werkomstandigheden moet presteren”, denkt zij. Volgens haar is het tijd voor verandering. “We hebben meer vrouwen nodig in de techniek en daarom starten we een inspiratiecampagne ter ere van Internationale Vrouwendag. Bij ons staat de familie aan het roer, met ander andere moeder en dochter. Geen wonder dat dit meer vrouwen aantrekt om voor de organisatie te werken.”

Oog voor detail

Het autoschadeherstelbedrijf met vijf vestigingen in de regio Rotterdam hoopt met de campagne een grote groep vrouwen te inspireren. “Door de veranderende autobranche worden er nieuwe banen gecreëerd en zijn vrouwen harder nodig dan ooit. Mensen denken nog steeds dat vrouwen in de autoschadebranche alleen maar op kantoor werken. Niets is echter minder waar, volgens Möller. “Ook beroepen als autoschade-specialist of autospuiter zijn voor vrouwen weggelegd. Vrouwen hebben oog voor detail en werken over het algemeen veel secuurder dan mannen.” Op de vraag van Möller Autoschade aan vrouwelijke collega’s waarom ze voor deze branche hadden gekozen gaven de meesten aan dat de autoschadebranche goede arbeidsvoorwaarden, voldoende uitdaging en doorgroeimogelijkheden biedt. Het werken met mannen wordt ervaren als prettig door de duidelijke communicatie over en weer.

De conclusie werd, volgens het familiebedrijf, al snel duidelijk: er is geen verschil tussen mannen- of vrouwenwerk. Vrouwen kunnen net zo goed technisch werk doen, want mannen en vrouwen zijn gelijk aan elkaar.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.