Mercedes-Benz reduceert CO2-uitstoot met CO2-gereduceerd staal
Foto: Mercedes-Benz

Mercedes-Benz reduceert CO2-uitstoot met CO2-gereduceerd staal

Mercedes-Benz is van zins jaarlijks meer dan 200.000 ton CO2-gereduceerd Europees staal in te kopen. De Duitse autofabrikant wil op deze manier prioriteit geven aan het verminderen en vermijden van CO₂-emissies boven compensatie.

Om de ambitieuze doelstelling te halen, heeft Mercedes-Benz samen met thyssenkrupp Steel een intentieverklaring getekend voor de aanschaf van het CO2-gereduceerde staal. In de overeenkomst is afgesproken dat het gehele productieproces van CO2-gereduceerde staalproducten in de toekomst nagenoeg CO2-vrij zal zijn.

De productie van CO2-vrij staal zou mogelijk zijn met behulp van directe reductie-installaties in combinatie met innovatieve smeltunits. Thyssenkrupp verwacht in 2026 de eerste fabriek voor directe reductie in gebruik te nemen en vervolgens aan Mercedes-Benz te kunnen leveren. De uitrol van een duurzame staalketen in Europa dient als blauwdruk voor andere regio’s.

Staal is volgens Mercedes-Benz verantwoordelijk voor 20 procent van de totale CO₂-uitstoot bij de productie van een elektrisch voertuig. Met de leveringsovereenkomsten komt Mercedes-Benz steeds dichter bij de ambitieuze klimaatbeschermingsdoelen onder de noemer ‘Ambition 2039’. Hierin streeft Mercedes-Benz Cars ernaar om de gemiddelde CO₂-uitstoot per nieuwe personenwagen uiterlijk in 2030 ten minste te halveren ten opzichte van 2020. De halvering wordt berekend over de gehele levenscyclus van een voertuig: van de inkoop van grondstoffen tot het gebruik en de recycling.

Staalproductie in elektrische vlamboogoven

Bij de conventionele productie van primair staal waarbij gebruik wordt gemaakt van hoogovens, komt bij de productie van één ton staal gemiddeld meer dan twee ton CO2 vrij. “Als een direct reductieproces wordt gecombineerd met staalproductie in een elektrische vlamboogoven (EAF), in plaats van op cokes gebaseerde hoogovenproductie, kan de CO2-uitstoot aanzienlijk worden verminderd,” stelt Mercedes-Benz.

“In een op aardgas gebaseerd direct reductieproces lossen koolmonoxide en waterstof de zuurstof uit het ijzererts op. In de vlamboogoven wordt het direct gereduceerde ijzer samen met staalschroot direct gesmolten tot staal. Als groene waterstof en hernieuwbare energie worden gebruikt in plaats van aardgas om de vlamboogoven te laten werken tijdens de directe reductie, kunnen de emissies nog verder worden verminderd, wat resulteert in nagenoeg CO2-vrij staal.”

Eerder dit jaar introduceerde Mercedes-Benz al CO2-arm aluminium in seriemodellen. Het CO2-arme aluminium heeft een minimumgehalte van 25 procent hergebruikt schroot en is na een succesvolle testfase geschikt voor serieproductie.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.