MBO 3-opleiding ‘Eerste Autoschadetechnicus’ stopt
Foto: Shutterstock

MBO 3-opleiding ‘Eerste Autoschadetechnicus’ stopt

ROC Midden Nederland stopt met de MBO 3-opleiding voor een eerste autoschadetechnicus. Dit heeft Innovam bekendgemaakt in een persbericht.

Volgens de brancheopleider stopt de opleiding omdat sinds 1 augustus het crebo (de inhoud van opleidingen) voor autoschadehersteltechniek is vernieuwd. ‘Er zijn nu uitstroommogelijkheden op niveau 2, 3 en 4. Het vernieuwende hieraan is dat zowel carrosserieherstel als diagnose aan- en herstel van voertuigsystemen hierin zijn gecombineerd. Als gevolg hiervan bestaat de opleiding voor eerste autoschadetechnicus niveau 3 niet meer,’ aldus Innovam in het persbericht.

Het stoppen van de mbo-opleiding heeft direct gevolgen voor schadeherstelbedrijven in Nederland. In de branchenorm is vastgesteld welke kennis aanwezig moet zijn bij schadeherstelbedrijven. Voor complexer en veiligheidskritisch schadeherstel geldt daarnaast dat schadeherstelbedrijven aan de Plusnorm moeten voldoen. Het werk van een eerste autoschadetechnicus op niveau 3 is essentieel om aan de normen te voldoen.

Alternatieven

Omdat bedrijven toch mensen nodig hebben die kunnen voldoen aan de branchenormen,  schetst Innovam twee andere manieren voor technici om aan de basis-branchenorm te voldoen.

Zo kan een schadehersteller op niveau 2 zich via het ROC bijscholen naar niveau 3. Het nadeel hiervan is dat een leerling het vak carrosserieherstel dan nog een keer moet volgen.
Innovam biedt een tweede optie met een modulair trainingsprogramma. Deze AST-modules gaan over complexe voertuigsystemen. Deelnemers leren onder andere het stellen van diagnose aan voertuigsystemen, herstel van rijhulp-, veiligheids- en voertuigsystemen en EV’s en complexe elektronica.

Ook EVC is mogelijk

Technici die alle kennis en ervaring al hebben, kunnen in een EVC-traject getoetst worden op de aangeleerde competenties, kennis en vaardigheden. Met een positieve beoordeling voldoen zij ook aan de branchenormering.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.