‘Herstellen van kleine EV-schade kost al snel meer dan duizend euro’s’
(Foto: Shutterstock)

‘Herstellen van kleine EV-schade kost al snel meer dan duizend euro’s’

Het herstellen van kleine, soms nauwelijks waarneembare, schades aan elektrische auto’s kan al snel in de duizenden euro’s lopen. In extreme gevallen kan de schade tot 30 duizend euro oplopen. Dat meldt het Finse magazine Moottori na een eigen ervaring.

De redactie nam een Kia Niro mee voor een lange testrit die uitstekend verliep. Bij de nacontrole bij de importeur bleek er echter een kleine deuk van net 10 mm in de onderkant te zitten. Dat betekende dat de hele batterij omkasting vervangen moest worden, wat in totaal 15 duizend euro kostte. In die prijs waren de batterijen zelf niet inbegrepen; de importeur onderzoekt nog of die ook schade hebben opgelopen.

Moottori vroeg na die ervaring bij andere autofabrikanten hoe ernstig een deuk van 10 mm aan de onderkant van hun elektrische auto’s zou zijn. In alle gevallen kwam er hetzelfde antwoord terug: een auto moet in dat geval altijd ter controle naar de dealer. Afhankelijk van merk en model schatten de fabrikanten de totale schaderekening op enkele duizenden tot zelfs 30 duizend euro. Maria Lootsma, hoofd risicoverzekering van de Zweedse Swedbank, voegt daar aan toe: “Als de batterij van het voertuig is beschadigd, zelfs alleen cosmetisch, dan geven de richtlijnen van alle automerken aan dat de hele batterij vervangen moet worden. Die batterij telt soms voor bijna de helft van de hele waarde van een elektrische auto.”

EV-schadeherstel is vooralsnog duurder dan dat van niet-EV’s. En dat zal niet snel veranderen. Zo werd duidelijk uit een interview met schadehersteller Alfred Möller in mobiliteitsblad Fleet & Mobility: “Het lijkt erop alsof autofabrikanten een Nespresso-aanpak hanteren. Een ‘goedkoop’ product met meer marge op de onderdelen.”

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.