Hella Gutmann mega macs diagnosticeert hoogspanningsbatterij
Hella Gutmann mega macs diagnosticeert hoogspanningsbatterij (Foto: Hella)

Hella Gutmann mega macs diagnosticeert hoogspanningsbatterij

Hella Gutmann mega macs diagnoseapparatuur kan vanaf softwareversie 67 hoogspanningsbatterijen diagnosticeren en testen. Kennis van de gezondheidstoestand van een batterij is essentieel voor autobedrijven, werkplaatsen, wagenparkbeheerders en voertuigeigenaren, aldus de leverancier.

De hoogspanningsbatterij wordt, volgens Hella,  beschouwd als het duurste component van een batterij-elektrisch voertuig (BEV). Cruciale factoren zoals prestaties, actieradius en de totale waarde van het voertuig zijn direct afhankelijk van de capaciteit van de tractiebatterij.  De batterijpakketten zijn onderdeel van het voertuig en niet eenvoudig vervangbaar. Daarom is kennis van de gezondheidstoestand (SoH) van groot belang, zo meldt Hella. Met onze batterij-diagnose ‘Basic’ en de gecertificeerde batterij-diagnose ‘Pro’ bieden we twee oplossingen voor verschillende eisen van verschillende doelgroepen, laat de leverancier weten.

De ‘Basicʼ evaluatie van de SoH door het uitlezen van de interne parameters van het voertuig geeft werkplaatsen de mogelijkheid om snel de toestand van de hoogspanningsopslag te bepalen. De door de OEM in het batterijmanagement-systeem gedefinieerde parameters, zoals celspanning, celweerstand en SoH bieden informatie voor het detecteren van cellen met een laag vermogen. Op basis van de testuitslag kan een goed advies aan de klant gegeven worden.

Hella Gutmann batterij-diagnose

De HV-batterij-diagnose ‘Basic’ kan met de nieuwste mega macs diagnoseapparaten als onderdeel van de e-mobility-functies binnen enkele minuten worden uitgevoerd. Om een objectieve beoordeling van de SoH onafhankelijk van OEM parameters mogelijk te maken, ontwikkelt Hella Gutmann HV batterij-diagnose ‘Pro’ in samenwerking met Battery Quick Check GmbH, een joint venture van TÜV Rheinland en TWAICE Technologies GmbH. 

Dankzij de gebundelde kennis en ervaring van Hella Gutmann en Battery Quick Check hoeven tests niet zoals bij andere spelers in de markt rijdend gedaan te worden. In tegenstelling tot bestaande oplossingen op de markt, vertrouwen beide bedrijven niet op tijdrovende batterij-belastingen tijdens het rijden. In plaats daarvan worden tijdens het laadproces softwarematig gestuurde spanningen uitgevoerd via het mega macs diagnoseapparaat en de wallbox. De geregistreerde meetwaarden worden algoritmisch geëvalueerd. De HV-batterij-diagnose ‘Pro’ kan derhalve stationair worden uitgevoerd. 

Evaluatie door beproefde analyse-algoritmen levert objectieve feiten over de actuele SoH van de hoogspanningsbatterij. Dit maakt het ook mogelijk om inzicht te krijgen in het eerdere gebruiksgedrag. “Een belangrijk punt, omdat het optreden van snelle ladingen of diepe ontladingen het verouderingsproces van een lithium-ion batterij aanzienlijk versnelt”, aldus Hella Gutmann.

Een certificaat van TÜV Rheinland documenteert de fabrikant-onafhankelijke conditiebeoordeling van de hoogspanningsbatterij en vormt de waterdichte basis voor expertises en voertuig-beoordelingen. De marktintroductie van de Proʼ HV batterij-diagnose staat eind 2022 gepland

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.