Focwa-leden vrezen impact ‘directe schadeafhandeling’

Focwa-leden vrezen impact ‘directe schadeafhandeling’

Focwa-leden maken zich zorgen over de impact van de directe schadeafhandeling die op 1 juli 2021 wordt ingevoerd, op hun bedrijfsvoering. Dit bleek uit een webinar dat Focwa op 25 november organiseerde over de impact van de directe schadeafhandeling.

Machtspositie
Volgens het Verbond van Verzekeraars moet dit nieuwe concept de schade, die anderen hebben aangebracht, sneller en makkelijker kunnen afhandelen. Nu moeten WA-verzekerden schade vaak nog zelf verhalen op de verzekeraar van de veroorzaker. Straks kunnen zij hiervoor terecht bij hun eigen verzekeraar die de schade dan voor hen verhaalt. Maar Focwa verwacht dat de directe schadeafhandeling leidt tot een versterking van de positie van de verzekeraar.

Uitwerking
Tijdens het webinar bleek dat sommige schadeherstellers positief staan tegenover deze nieuwe ontwikkeling omdat de klant sneller en beter wordt gefaciliteerd. Andere schadeherstellers vrezen een grotere machtspositie voor verzekeraars. Wel plaatsen alle schadeherstellers grote vraagtekens bij de uitwerking van de directe schadeafhandeling in de praktijk. Zo worden vragen gesteld over afspraken met betrekking tot vervangend vervoer, stallingskosten, vergoedingen van expertisekosten en de rol van de dealer in dit proces.

Focwa gaat de komende periode in gesprek met het Verbond van Verzekeraars en individuele opdrachtgevers om aandacht te vragen voor deze punten. In de loop van het tweede kwartaal zal Focwa een nieuwe virtuele meeting organiseren om deze processen met de leden te bespreken. (Foto: Shutterstock)

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.