ETSC: Minder handhaving slecht voor verkeersveiligheid Europa

ETSC: Minder handhaving slecht voor verkeersveiligheid Europa

Het gaat minder goed met de verkeersveiligheid in Europa en dat komt onder meer doordat er minder gehandhaafd wordt. Dat meldt de SWOV op basis van twee rapporten van de European Road Safety Council (ETSC).

In 2015 vielen er meer dan 26.000 verkeersdoden in de Europese Unie. Dit was voor het eerst een toename sinds 2001. Als voornaamste oorzaken noemen de onderzoekers te snel rijden, rijden onder invloed, afleiding en geen gordel dragen. In Nederland vielen vorig jaar 621 verkeersdoden, 9% meer dan het jaar ervoor.

Overtredingen
Volgens de onderzoekers werden er in Nederland de afgelopen jaren steeds minder bekeuringen uitgeschreven voor snelheidsovertredingen. Ons land staat inmiddels op de 9e plek in Europa in de lijst van verkeersdoden per miljoen inwoners; de lijst van veilige landen wordt aangevoerd door Noorwegen, Malta en Zweden. Door de verminderde handhaving worden er volgens SWOV minder gevaarlijke verkeersovertreders van de weg gehaald en neemt de subjectieve pakkans (de inschatting van weggebruikers van de kans om te worden bekeurd) af.

Geen handhavingsprioriteit
Het SWOV meldt dat verkeersveiligheid in ons land geen landelijke handhavingsprioriteit is: “Het aantal staandehoudingen bedroeg in 2015 nog slechts 17% van het aantal in 2007 (van 1,46 miljoen naar 0,24 miljoen staandehoudingen per jaar). Ook het aantal snelheidsbekeuringen door flitsen is met bijna 30% teruggelopen (van 9,6 miljoen naar 6,6 miljoen per jaar).” Een reële controlekans is volgens SWOV onmisbaar voor zowel een effectieve recidiveregeling als voor een progressief boetestelsel.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.