Een op drie mensen sluit autopolis online

Een op drie mensen sluit autopolis online

Meer dan de helft van de Nederlanders gaat voor een nieuwe autoverzekering eerst op het internet aanbieders met elkaar vergelijken. Volgens Verzekeringssite.nl werd in 2010 van de 1,2 miljoen nieuwe autopolissen 36% online verkocht. Het marktaandeel van de vergelijkingssites blijft steken op 7%. “Maar in 2011 liggen al deze percentages alweer substantieel hoger”, aldus Erik Hordijk, mede-oprichter van de Verzekeringssite. Hij haakte daarmee in op uitspraken van de Britse consultant Hein Kuiper. Hij liet zien dat na de lancering in Groot-Brittannië in 2007 de grote menigte nu gebruik gaat maken van de internetvergelijkers. Daar wordt inmiddels 80% van alle nieuwe autopolissen op internet gesloten. De helft van die online markt is in handen van vergelijkingssites als Moneysupermarket, GoCompare, Confused en Compare TheMarket.
In Nederland wordt de markt gedomineerd door Independer.nl. Van de mensen die autoverzekeringen vergelijken doet 78% dat bij Independer. Verzekeringssite en Premie.nl zijn de nummers 2 en 3 met ‘vergelijk-aandelen’ van 23% en 10%. Van de ruim 400.000 mensen die in 2010 hun autopolis op internet tot stand brachten, deed 55% dat rechtstreeks op de website van een verzekeraar. Een groep van 22% bleef bij de vergelijkingssite hangen en sloot daar ook de polis af. De rest koos voor de website van een intermediair (8%), een bank (5%) of retailers als Hema (4%).

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.