Consumenten besteden na 2030 jaarlijks €2.2 biljoen aan mobiliteit
Consumenten besteden vanaf 2030 jaarlijks 2.2 biljoen euro aan mobiliteit en auto-gerelateerde digitale diensten: Dit concludeert Strategy&, onderdeel van PwC, in het Digital Auto Report 2017.
Zelfrijdende auto’s
Tevens oordeelt Strategy& dat over acht jaar drie op de vijf nieuw verkochte auto’s in Europa, de VS en China elektrisch of hybride zijn. Deze worden tussen 2025 en 2030 goedkoper dan benzine en diesel auto’s. Volgens Strategy& doen de eerste zelfrijdende auto’s vanaf 2023 hun intrede en zullen er in 2030 er al zo’n 80 miljoen zelfrijdende auto’s zijn in Europa, de VS en China. In Europa gaat het dan om 42 procent van alle auto’s.
Autodelen
Ook het autodelen neemt de komende jaren fors toe. In 2030 wordt 36 procent van de nieuwe auto’s gedeeld. Volgens Strategy& stijgt het marktvolume van gedeelde mobiliteit tussen nu en 2030 jaarlijks met 24 procent in Europa, de VS en China, naar €1.3 miljard. Consequentie is wel dat het aantal auto’s op de weg door deze stijging met een kwart afneemt, maar dat de auto’s intensiever worden gebruikt. Tussen 2017 en 2030 neemt het aantal gereden kilometers in Europa, de VS en China met 23 procent toe” (Bron: PwC)