Axalta Refinish voegt RADAR conforme kleurformules toe
(Foto: Shutterstock)

Axalta Refinish voegt RADAR conforme kleurformules toe

Axalta Refinish heeft RADAR (Radio Detection And Ranging) conforme kleurformules toegevoegd aan de wereldwijde databases. Schadeherstelbedrijven kunnen deze kleurformules gemakkelijk herkennen dankzij een speciaal pictogram dat aangeeft dat de formules voldoen aan de OEM-radarspecificaties. ‘De RADAR-conforme kleurformules zorgen voor veilige reparaties van voertuigen uitgerust met RADAR-sensoren’, meldt Axalta Refinish in een persbericht.

De RADAR conforme kleurformules zijn toegevoegd aan de databases ChromaWeb, Phoenix Cloud en Standowin iQ Cloud. RADAR-sensoren zijn bijzonder gevoelig voor de dikte en samenstelling van laklagen. Een onjuiste lak zou een mogelijke storing van kritische veiligheidssystemen, zoals voetgangersdetectie, automatisch noodremmen of dodehoek detectie kunnen veroorzaken, aldus het bedrijf.

‘Voorspelling’

‘’Voorspeld is dat de ADAS-markt zal verdubbelen naar 65,1 miljard dollar in 2030. Dat komt door de stijging van het aantal voertuigen dat tegenwoordig is uitgerust met een vorm van ADAS. ADAS ondersteunende apparatuur bevindt zich vaak achter gespoten, plastic onderdelen van auto’s. Dit kan lastig zijn voor de autoschadeherstelbranche, omdat de laklagen invloed kunnen hebben op het signaal dat wordt uitgezonden en ontvangen door de ADAS-sensoren”, zegt Gregor Doerdelmann, Color Services Manager voor Axalta’s schadeherstel-activiteiten in Europa, het Midden-Oosten en Afrika.

“Wij identificeren en testen tijdens het ontwikkelingsproces kleuren waarvan wij weten dat ze de RADAR-sensoren verstoren, bijvoorbeeld door een hoog gehalte aluminium deeltjes. Voor kleuren waarbij het RADAR-transmissieverlies de door de OEM vastgestelde drempel overschrijdt, kunnen we een vergelijkbare kleurformule ontwikkelen die wel aan deze specificaties voldoet. Voor een reparatie van gespoten delen die RADAR-sensoren bedekken, moeten schadeherstellers altijd de RADAR-conforme kleurformule kiezen en de OEM- reparatierichtlijnen strikt volgen om een veilige reparatie te garanderen”, aldus Doerdelmann.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.