Autorestyleservice-Friesland opent eerste vestiging: ‘Deuken uit auto’s halen is makkelijker geworden’
Niels Faber voor zijn nieuwe pand. (Foto: Autorestyleservice-Friesland)

Autorestyleservice-Friesland opent eerste vestiging: ‘Deuken uit auto’s halen is makkelijker geworden’

Niels Faber, eigenaar van Autorestyleservice-Friesland, heeft deze week zijn eerste pand in Leeuwarden geopend. Vanuit daar breidt hij zijn werkzaamheden uit. “Het overgrote deel van mijn klantenbestand woont vlakbij Leeuwarden. De markt voor bedrijfslocaties is oververhit op het moment. Dit was daarom een logische keuze”, zegt hij tegen Autoschadeportaal. 

Vijf jaar geleden zette hij zijn bedrijf op. Het concept: goedkopere schadeherstel aanbieden op locatie. “Grotere parkeerdeuken kunnen wij uitdeuken en repareren voor een lager tarief. Nu ik een eigen locatie heb kan ik uitbreiden”, zegt Faber.

De Friese schadehersteller bezoekt klanten in de provincie vaak bij schadebedrijven, garage, autohandelaren, en nu ook op eigen locatie. “Ik heb een bus vol met spullen.” Volgens Faber zijn de reparaties sneller dan wanneer een auto bij een schadeherstelbedrijf komt, bovendien zijn de kosten voor de klant lager. “Je behoudt vaak de originele lak en hoeft die er niet af te halen. Schadeherstelbedrijven hebben vaak veel kosten doordat ze veel verschillende lak- en verfsoorten nodig hebben.”

‘Handwerk’

Faber typeert zijn werk als ‘handwerk waar veel kennis bij komt te kijken.’ Toch heeft zijn tak van schadeherstel wel nadelen. “Wij kunnen geen afspraken maken met verzekeraars. Daarom krijgen wij geen gestuurde schade. Daarvoor zijn wij afhankelijk van afspraken met autoschadeherstelbedrijven.”

Faber werkt samen met zelfstandige restylers, maar ook met schadebedrijven en zit zelf bij de Haaima groep. “Zij bepalen of ze de klanten naar ons sturen”, zegt Faber. Hij is echter niet helemaal afhankelijk van de groep, want hij ziet dat de vraag naar het restylen van auto’s groeit. Dat heeft onder andere te maken met technische ontwikkelingen op het gebied van restyling. “De grens wordt steeds verder verlegd. De laatste vijf tot tien jaar zijn er veel ontwikkelingen gekomen op het gebied van glue-pull-repair. Als je met zo’n apparaat de kern van de schade pakt, dan kun je een redelijk grote deuk uit een auto halen.”

Veranderingen

Faber verwacht een ‘gunstig’ schadejaar. Volgens hem heeft dat te maken met het feit dat er een ‘run op bestelwagens komt vanwege de BPM-veranderingen’. Of dat volgend jaar ook zo zal zijn, dat vraagt hij zich af. “De overheid bepaalt wat er gebeurt”, aldus Faber.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.