AkzoNobel heeft last van stijgende grondstofprijzen

AkzoNobel heeft last van stijgende grondstofprijzen

In haar verslag over het derde kwartaal 2011 rapporteert AkzoNobel een omzetgroei van 5 procent tot ruim 4 miljard euro. Tegelijk daalde het nettoresultaat tot van 217 miljoen in het derde kwartaal 2010 naar 148 miljoen in het derde kwartaal van 2011. Als reden voor de omzetgroei noemt men vooral de doorgevoerde prijsstijgingen, maar de resultaten worden desalniettemin beïnvloed door de zwakkere economische omstandigheden en voortdurend stijgende grondstoffenprijzen, in het bijzonder bij Decorative Paints. “De verslechterde macro-economische situatie heeft de resultaten van het derde kwartaal negatief beïnvloed”, licht CEO Hans Wijers toe. “Ook zijn de ongekende stijgingen van de grondstoffenprijzen nog niet volledig gecompenseerd. Wij verwachten niet dat de macro-economische situatie zich snel zal herstellen.” Om de kosten verder te verlagen en de concurrentiepositie te verbeteren heeft AkzoNobel een zogenaamd Prestatie Verbeter Programma ingezet.
De omzet bij de divisie Performance Coatings, waaronder ook de autolakken vallen,  nam eveneens toe met 5 procent vanwege een prijsstijging van 7 procent, maar ook hier drukken de kosten van grondstoffen op de marges.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.