Focwa leden verliezen bijna helft omzet

Focwa leden verliezen bijna helft omzet

Schadeherstelbedrijven geven aan dat ze op dit moment 53% minder werkopdrachten hebben ten opzichte van 1 jaar geleden, wat leidt tot een gemiddeld omzetverlies van 44%. Dit blijkt uit het Corona meldpunt van Focwa. Toch heeft 72% van de leden het vertrouwen om een goede doorstart te kunnen maken na de crisis.

Annuleren
63% van de Focwa-leden heeft nu minder werk in de werkplaatsen als gevolg van de Corona crisis. Bij 81% is het aantal klanten/orderintakes minder dan vorige week. Bij 38% van de schadeherstelbedrijven worden opdrachten geannuleerd. Bij ruitherstel- en caravan- & camperservicebedrijven bedraagt dit respectievelijk 58% en 54%. Focwa verwacht dat deze percentages na volgende week fors zullen toenemen omdat schadeherstelbedrijven vaak 2 tot 3 weken vooruit plannen Toch heeft op dit moment een grote meerderheid van de Focwa-bedrijven (72%) nog vertrouwen in een goede doorstart na de crisis.

Onderdelen
Verder blijkt dat 33% van de Focwa-leden hinder ervaart bij de toelevering van onderdelen die noodzakelijk zijn voor schadeherstelwerkzaamheden. De pijn is het grootst bij schadeherstelbedrijven (38%); caravan- & camperservicebedrijven (18%) en autoruitherstelbedrijven (9%) ervaren minder hinder.

Maar de liquiditeitsproblemen nemen toe door een fors verlies van omzet. 32% van de Focwa-leden geeft aan op dit moment niet meer aan (een deel van) haar financiële verplichtingen te kunnen voldoen. Toch verwacht 82% van de bedrijven dat ze hun personeel en leerlingen kunnen behouden, mede dankzij de maatregelen van de overheid en sociale partners. Zo maakt 30% van de bedrijven op dit moment gebruik van bestaande regelingen. Met name de coulanceregeling van de belastingdienst & de werktijdverkorting / Noodfonds Overbrugging Werkgelegenheid (NOW).

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.