CED: Big Data veranderen autoschadesector

CED: Big Data veranderen autoschadesector

robin-roestBig Data gaan een belangrijke stempel zetten op de toekomst van de schadeherstelsector. Dit zei Robin Roest, Director Sales & Marketing van CED, tijdens de opening van het vernieuwde hoofdkantoor in Capelle aan den IJssel.

Risico analyse
Volgens Roest kunnen Big Data niet alleen een rol spelen bij het efficiënt indienen van schades, maar ook bij preventieve risicoanalyses. “Op grond van goede data kun je risicoanalyses maken en de kwaliteit van je portefeuille doorrekenen, klanten kiezen en premies differentiëren. De mogelijkheden zijn groot, want er worden steeds meer gegevens opgeslagen. Met name via online kanalen als social media of surfgedrag. We weten dus steeds meer van steeds meer mensen.”

Google en Facebook
Gezien de mogelijkheden bevindt de sector zich nog in een onontgonnen gebied: “Het zal niet lang meer duren voordat nieuwe spelers deze markt betreden. Deze partijen hebben geen ervaring met verzekeren, maar wel met data en technologie. Op basis daarvan zullen ze in staat zijn om nieuwe verzekeringsproducten aan te bieden. Bedrijven als Google en Facebook bijvoorbeeld hebben zoveel informatie over individuele gebruikers en consumenten dat ze nu al in staat zijn een adequate risicoanalyse te maken en daar uiteindelijk ook een premie voor een verzekeringspolis aan te koppelen. Daarnaast hebben ze nu al toegang tot een gigantisch netwerk van potentiële klanten en een fijnmazig distributiekanaal dat zijn weerga niet kent.”

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.