Vertrouwen in verzekeraars komt uit dal
Het vertrouwen van Nederlanders in verzekeraars is opnieuw toegenomen. In juli 2014 is de vertrouwensindex met drie punten gestegen naar -14, tegenover -17 in januari. Dat blijkt uit een meting van het Centrum voor Verzekeringsstatistiek (CVS).
Meting CVS
Het CVS meet ieder halfjaar het vertrouwen van de Nederlandse consument in verzekeraars en gaat uit van een indexwaarde. Als die indexwaarde 0 is, is het aandeel optimisten gelijk aan het aandeel pessimisten. In 2012 bevond de indexwaarde zich met -35 op een dieptepunt en in januari dit jaar met -17 op het hoogste niveau in vijf jaar tijd.
Financieel product
In de meting kijkt het CVS onder meer naar het vertrouwen van consumenten in de aanschaf van een duurzaam financieel product. Het aandeel consumenten dat positief is, was in juli 2014 hoger dan het aandeel consumenten dat dit niet ziet zitten.
Ondanks de stijgende lijn blijft de vertrouwensindex met een score van -14 negatief. Dit betekent dat er nog altijd meer mensen zijn die een laag vertrouwen hebben in verzekeraars, dan mensen met een hoog vertrouwen. Bovendien verwachten de meeste consumenten nog steeds dat hun vertrouwen het komende jaar zal dalen.