Terugblik: Automechanika Frankfurt heeft focus op veilig EV-herstel, Axalta en PPG in de spotlight
Zo werd menig bezoeker in hal 11, het middelpunt voor de schadehersteller, bij binnenkomst al gauw begroet met workshops schadeherstel, maar ook presentaties over de toekomst van de branche. Verschillende kopstukken in de Duitse schadeherstel spraken over de noodzaak van verbeterde werkplaatstechnieken.
Digitalisatie bij Axalta
Verder presenteerde Axalta in Frankfurt ook zijn digitaliseringsmogelijkheden. Dat deden zij met de Nimbus, een nieuw ‘customer experience platform’ voor schadeherstelklanten. Zo wil het bedrijf de data uit workshops verbinden om werkprocessen te optimaliseren. Patricia Morschel, vice president marketing & commercieel global refinish bij Axalta, maakt zich geen zorgen over het feit dat werkplaatsen geen data willen leveren. “Zodra werkplaatsen de effectiviteitslag zien die Nimbus biedt, willen ze wel meedoen. Met de cloudservice hebben wij een systeem ontworpen waarmee werkplaatsen gemakkelijk Axalta-producten kunnen bestellen. Wij kunnen problemen van werkplaatsen op afstand constateren en kpi’s opstellen. Wanneer een bedrijf de tool gebruikt, kunnen zien we welke werkplaatsen problemen ondervinden met hun verfgebruik. We weten bijvoorbeeld zelfs welke schilder te veel verf gebruikt voor een auto”, vertelt Morschel. Axalta is van plan om de cloud-service volgend jaar uit te rollen in Amerika en Europa.
Nederlandse delegatie
Helemaal aan de andere kant van de Frankfurter Messe, kon menig schadehersteller informatie over veilig EV-schadeherstel opdoen vanuit het Nederlandse oogpunt. Op het Nederlandse paviljoen draaide alles om innovatieve oplossingen, maar ook veilig EV-herstel. Freek Blekxtoon, de nieuwe directeur van NRF e-mobility, een Nederlands bedrijf dat onderdelen voor hybrides en EV’s op de aftermarket brengt, was ook aanwezig op de Automechanika met een Nederlandse delegatie. Hij legde de nadruk van veilig EV-herstel bij de toegang tot voertuigdata. “Voor vrije reparateurs blijven zaken zoals connected car en embedded vehicles moeilijke onderwerpen. We moeten er daarom onder andere voor zorgen dat we eerder de data en de toegang hebben.”
Blekxtoon vertelde dat NRF door middel van e-learnings, certificeringen en partnerschappen met aftermarketspelers en verschillende opleiders het monteursvak aantrekkelijker wil maken. Blekxtoon is tijdens het Automotive Schade Seminar 2024 spreker en geeft op 29 november een presentatie over de toenemende mate van complexiteit bij autoreparatie van nieuwe EV’s.
Schadeberekening
Een dag later bezocht ASP hal 11 nogmaals. Tijdens de tweede beursdag van Automechanika werd in de Damage Spots-discussieserie het belang van werktijdwaarden en schadeberekening onderstreept. Stephan Kolodzinski, expert van de Vehicle Technology and Painting Interest Group (IFL), benadrukte dat schadebedrijven in het verleden vaak de nauwkeurigheid in de berekening van reparatieomvang hebben verwaarloosd. Hoewel er vooruitgang is geboekt, moeten bedrijven volgens hem hun processen blijven verbeteren en optimaliseren. “Het berekenen van schade vereist nauwkeurige processen en duidelijke verantwoordelijkheden”, aldus Kolodzinski op het podium in Frankfurt, zo tekent Schaden.news aan in hun verslag van de dag
Bernd Albrecht van Solera Audatex AutoOnline voegde hieraan toe dat regelmatige training van medewerkers essentieel is voor een correcte schadeberekening. “Het is ook cruciaal dat de verantwoordelijke medewerker regelmatig wordt getraind in schadeberekening”, aldus Albrecht. Volgens hem kan alleen dan de volledige omvang van schade correct worden vastgesteld, vooral wanneer het voertuig gedemonteerd wordt. Daarnaast wees hij op het belang van een goede communicatie.
Al met al was de Automechanika een leerzame ervaring, waar Nederlandse schadeherstellers zeker ideeën kunnen opdoen.