PwC: markt autoverzekeraars verandert
De traditionele markt voor autoverzekeraars gaat radicaal veranderen. Dat concludeert PwC naar aanleiding van een onderzoek naar het veranderde consumentengedrag in de verzekeringsmarkt.
Verdienmodel
Veiligere auto’s, minder behoefte aan autobezit en nieuwe telematica oplossingen hebben hun invloed op de verdienmodellen van autoverzekeraars. Volgens PwC zijn deze op termijn niet langer houdbaar. Ook prijsvergelijkers krijgen steeds meer invloed. Volgens PwC moeten autoverzekeraars hierop anticiperen, anders treft hen hetzelfde lot als boekwinkels en reisbureaus.
Big data
Belangrijke concurrenten zijn volgens PwC partijen die beschikken over data van de bestuurder, de auto en andere elementen zoals het weer en verkeer. Bijv. autofabrikanten, telecomaanbieders en lease- en autoverhuurmaatschappijen. Volgens PwC zijn lage operationele kosten en -schadelastbeheersing een randvoorwaarde voor autoverzekeraars. Ook zullen zij allianties met externe partijen moeten aangaan. “Autoverzekeraars staan voor de opdracht om creatieve verdienmodellen te ontwikkelen.