Verkeer niet veiliger door 100 km/u limiet

Verkeer niet veiliger door 100 km/u limiet

Het verkeer wordt niet veiliger door de invoering van de 100 km/h limiet op de snelwegen. Dit zegt Hans Drolenga, Senior Adviseur Smart Mobility, Infrastructuur & Mobiliteit van projectbureau Sweco.

Niet geloofwaardig
Volgens Sweco doet de lagere maximum snelheid iets met het gedrag van de bestuurder. “Een bordje met 100 km/uur langs een lege vijfstrooks autosnelweg, en een verlaging alleen overdag, is niet geloofwaardig.” Hij voorziet daarom overdag ook een snelheid die hoger ligt dan het maximum. Daarnaast denkt hij dat een bestuurder zich gaat vervelen: “Doordat we langzamer rijden ontstaat er een mentale onderbelasting die we dan opvullen met andere dingen, zoals de telefoon.”

Snelheidsverschillen
Ook verwacht Drolenga dat de snelheidsverschillen op tweebaans snelwegen groter worden. ‘Ik verwacht dat één groep zich op de rechterzijde van de rijbaan keurig aan de snelheid houdt, en de andere groep op de linkerzijde hard blijft rijden.” Hij verwacht vooral op deze wegen een grotere verkeersonveiligheid. Op wegvakken van 3 en meer rijstroken is volgens Drolenga naar verwachting voldoende ruimte beschikbaar om snelheidsverschillen te faciliteren.
Daarnaast zou een deel van het verkeer op de snelwegen alternatieve routes over bijvoorbeeld provinciale wegen kunnen gaan zoeken. Deze wegen zijn over het algemeen echter onveiliger wegen.

Naast de ge volgen voor de veiligheid betekent de verlaging van de maximum snelheid overdag een stikstofreductie en een effect op de reistijd en op het gedrag van de bestuurder. Drolenga pleit voor een strengere handhaving: “Het mes snijdt daarmee aan twee kanten: de reductie van stikstof en een toename van de verkeersveiligheid.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.