[Partnerbijdrage] Greep op remmen – de remklauw

[Partnerbijdrage] Greep op remmen – de remklauw

De functie van een remsysteem is afhankelijk van de samenwerking van drie onderdelen: de remschijf, remblokken en de remklauw. De taak van laatstgenoemde bestaat uit het toepassen van de hydraulische druk, die het systeem genereert wanneer de bestuurder op de rem trapt, met behulp waarvan hij de remblokken tegen de remschijf drukt.

Werking

In moderne auto’s onderscheiden we twee soorten remklauw: vaste en drijvende. Het vaste type zit over een gedeelte van de remschijf gemonteerd en is voorzien van zuigers die bij bediening van het rempedaal gelijkmatige druk op remblokken uitoefenen aan beide kanten van de remschijf. Het drijvende (zwevende) type heeft één zuiger, die direct op het binnenste remblok drukt, en geleidepennen waarlangs de assemblage glijdt om het buitenste remblok van druk te voorzien. Het drijvende type is doorgaans te vinden op personenwagens, terwijl exemplaren van het vaste soort eerder geschikt zijn voor veeleisende toepassingen vanwege de stevige en tweezijdige druk.

Defecten

De remklauw is een relatief eenvoudige constructie en bij normale rijcondities nagenoeg onderhoudsvrij. Een defect treedt niet gauw op, maar is niet uit te sluiten. Het meest voorkomende mankement is een zuiger die vastloopt. Hij biedt dan geen druk op de remblokken, waardoor de stopafstand verlengt. De auto is tijdens remmanoeuvres moeilijk onder controle te houden. Ook kan een klemmende zuiger ervoor zorgen dat de remblokken permanent aangedrukt blijven, waardoor ze voortijdig slijten. 

Afbeelding van remklauw van auto-onderdelen24.nl

Afdichtingen houden de hydraulische vloeistof in de assemblage. Dit zijn in feite vierkante pakkingen, die de zuiger bij het loslaten van het rempedaal enigszins in de remklauw trekken, waardoor de remblokken niet aanlopen. Als deze pakkingen versleten zijn en het onderdeel olie verliest, is dit voelbaar bij het trappen op de rem. Wanneer de auto naar één kant trekt bij het remmen, kan een defecte remklauw hiervoor verantwoordelijk zijn.

Oorzaken

Vuil en vocht, en met name strooizout kunnen de onderdelen van de remklauw aantasten. Temperatuurschommelingen hebben hun weerslag op de rubberen stofhoezen. Wanneer remblokken versleten zijn en de remzuigerweg langer wordt, kunnen de remzuigers verbuigen. Verder zijn het gebruik van verkeerde smeermiddelen en niet-tijdige verversing van remvloeistof funest voor het onderdeel.

Vervanging

De remklauw gaat in principe een autoleven lang mee. Moet hij dan toch worden vervangen, doen handige jongens dit graag zelf. Met de vereiste mate aan handigheid en een goed geoutilleerde garage is dit mogelijk. Idealiter zet je de auto op een brug en anders goed gezekerd op de krik. Het wiel moet worden verwijderd, en verder is speciaal gereedschap vereist voor het terugdraaien van de remzuiger. Als het onderdeel wordt losgeschroefd, moet vervolgens de remleiding worden gedemonteerd. Het is dan tevens het moment om de remblokken en remschijf te checken. Na plaatsing van een nieuw onderdeel wordt alles weer vastgeschroefd en het wiel teruggeplaatst.

Geef een antwoord

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.