Tips om defecten in blanke laklaag te voorkomen

Tips om defecten in blanke laklaag te voorkomen

De meest voorkomende oorzaak van defecten in de blanke laklaag zoals pinholes, ontstaan door het aanbrengen van een te hoge laagdikte basecoat. Om pinholes en andere oppervlaktedefecten te voorkomen, geeft lakfabrikant Spies Hecker een aantal tips.

De pinholes zijn namelijk vaak moeilijk te herstellen, kosten veel tijd en zorgen voor oponthoud in het productieproces.  Volgens Michell Carbo, product en technical manager bij Axalta Refinish Benelux, ontstaan de genoemde defecten in de meeste gevallen doordat een te hoge laagdikte basecoat aangebracht wordt. “Dit kan gemakkelijk worden vermeden door de juiste kleur primer-filler te gebruiken waardoor de basecoat in minder lagen de dekking bereikt en er geen pinholes ontstaan”, aldus Carbo.

Verwerk basecoat met juiste additieven

Autospuiters kunnen voor iedere kleurstelling de geadviseerde kleur primer-filler vinden, die standaard wordt vermeld bij de gekozen kleurformule in de Spies Hecker Phoenix kleur-software. Door de juiste keuze van benodigde additieven en toevoegingen wordt het aanbrengen van de basecoat, volgens Carbo, een stuk eenvoudiger. “Raadpleeg hiervoor altijd de Permahyd Hi-TEC 480 basecoat klimaatgids. Hier vind je informatie over het aanpassen van de basecoat aan de omstandigheden van dat moment”, zegt Carbo.  Als autospuiters defecten proberen te voorkomen, dient alles in orde te zijn. “Ook de instelling van het spuitpistool”, aldus Carbo. “Kies dus altijd een spuitpistool met de juiste nozzle en spuitdruk.”

Een te grote nozzle betekent dat er meer product per laag wordt aangebracht. Dit kan, volgens Spies Hecker, leiden tot een te hoge laagdikte van de basecoat. Als de spuitdruk te laag is en de verf niet fijn genoeg verneveld wordt, kan dit op zijn beurt een te hoge laagdikte van de basecoat veroorzaken.

Basecoat correct drogen

Carbo: “Buiten het feit dat hierdoor pinholes tijdens droging van de basecoat kunnen ontstaan, kunnen de genoemde criteria ook een te donkere kleurschakering van de basecoat opleveren.”

Om de basecoat sneller te laten drogen, kan de autoschadehersteller gebruik maken van een hand-blaaspistool of een venturi-systeem. Ga hiervoor wel voorzichtig om met de ingestelde luchtdruk. Spies Hecker beveelt een maximum aan van twee Bar met een minimale afstand van 1 meter tot het te drogen oppervlak. Wacht na het aanbrengen van de basecoat minimaal 1 minuut met aanvang van het droogblazen de basecoat. Als de basecoat met een verharder is verwerkt, bijvoorbeeld in een drielaags laksysteem, wordt geadviseerd de basecoat te laten drogen door de temperatuur te verhogen in de cabine. Droogblazen wordt in dit geval niet geadviseerd.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.