Standox Xtreme laksysteem droogt op kamertemperatuur in drie kwartier
Standox Xtreme laksysteem droogt op kamertemperatuur in drie kwartier (Afbeelding: Standox)

Standox Xtreme laksysteem droogt op kamertemperatuur in drie kwartier

Lakfabrikant Standox heeft laksysteem Xtreme geïntroduceerd met een droogtijd van drie kwartier tot een uur bij 20 graden Celsius, of binnen een kwartier bij 40 graden Celsius. Volgens Standox kunnen autoschadeherstelbedrijven tot 70 procent op hun energiekosten besparen als de Xtreme-lak op kamertemperatuur wordt gedroogd.

Volgens Standox trainingsleider Harald Klöckner kunnen met het zogenoemde energiezuinige laksysteem elektrische en hybride voertuigen veiliger gerepareerd kunnen worden omdat de accu’s gevoelig zijn voor hoge temperaturen. “De accu’s van ev’s en hybride voertuigen zijn zeer gevoelig voor extreme temperaturen. Bij de veelgebruikte lithium-ion-technologie leidt extreme hitte tot voortijdige veroudering van de accu. Bij een versnelde droogtijd kunnen al snel temperaturen van 60 graden Celsius of meer worden bereikt en dat is slecht voor de accu.”

Maximumtemperatuur in spuitcabine

Klöckner stelt dat afhankelijk van de voertuigfabrikant autoschadeherstellers goed op moeten letten welke maximumtemperatuur in de spuitcabine kan worden gebruikt en wat dat betekent voor de droogtijd.

Volledig elektrische en hybride voertuigen zijn volgens branchevereniging European Automobile Manufacturers Association (ACEA) goed voor respectievelijk 12.1 en 22.6 procent van de markt. Autoschadeherstelbedrijven moeten volgens Standox voor alternatieve voertuigen een ander schadeherstelproces volgen. Vooral omdat er afhankelijk van de voertuigfabrikant verschillende droogtemperaturen gelden.

Elektrische en hybride voertuigen kunnen volgens Klöckner alleen veilig worden hersteld met laksystemen die zelfs bij lage droogtemperaturen eersteklas schadeherstelresultaten garanderen. “Met ons Xtreme-systeem bieden we een laksysteem waarmee deze voertuigen professioneel en volledig volgens OEM-richtlijnen gerepareerd kunnen worden.”

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.