Schadelast verzekeraars neemt weer iets toe na ‘coronadaling’ in 2020
(Foto: Shutterstock)

Schadelast verzekeraars neemt weer iets toe na ‘coronadaling’ in 2020

Voor de autoverzekeraars waren de coronalockdowns een zegen: minder auto’s op de weg betekende minder schade. In 2020 ging de schadelast in cascoverzekeringen mede daardoor maar met liefst 17 procent omlaag. Op basis van de eerste gegevens over 2021 en het eerste halfjaar van 2022 lijken de verzekeraars de positieve resultaten vast te houden. Tekst: Rob van de Laar

Ook in 2021 was er nog veel sprake van thuiswerken en de cascoverzekeraars hebben vorig jaar zelfs nog wat minder schade geboekt, meldt het Verbond van Verzekeraars, “ondanks het feit dat de verkeersintensiteit over het hele jaar gezien ongeveer gelijk is gebleven”. Volgens CBS-cijfers was er in 2021 doordeweeks zo’n 20 procent minder verkeer op de weg dan in precorona-jaar 2019.

Verzekeraars houden kwart cascopremies over

Mede daardoor hielden de verzekeraars in 2021 uit cascopolissen nog 26 procent van de verdiende premie over als bedrijfsresultaat. Dat is nog net iets meer dan de 25 procent van 2020. Een andere factor die daarin meespeelt is dat het aantal autodiefstallen vorig jaar met 18 procent is gedaald. Bovendien is het aandeel teruggevonden personenauto’s verder toegenomen tot 45 procent.

De WA-verzekeraars boeken volgens de cijfers van het Verbond over heel 2021 nog wel een negatief resultaat: ze legden 7 procent toe op de premie. Er moet extra geld worden gereserveerd voor schade uit oudere jaren omdat de wetgeving sinds 2019 ruimhartiger letselschadevergoedingen mogelijk maakt voor slachtoffers van een aanrijding. De verzekeraarskoepel wijst ook op de toenemende claimcultuur: er wordt simpelweg meer schade geclaimd. Maar per saldo boeken de autoverzekeraars in 2021 net als in 2020 een positief resultaat uit de gezamenlijke WA- en cascoverzekeringen.

 

Eerste halfjaar 2022: hogere schadelast bij Achmea

Van de grote autoverzekeraars hebben tot nu toe alleen Achmea (marktleider met een aandeel van 26%) en Nationale-Nederlanden (goed voor 15%) halfjaarcijfers over 2022 bekendgemaakt. Voorlopig lijkt de weer geopende samenleving de resultaten in cascoverzekeringen iets onder druk te zetten: bij Achmea is de claimsratio – het bedrag aan geclaimde schade ten opzichte van de verdiende premies – bij de cascopolissen weer opgelopen. Die komt uit op 59 procent, waar dat in de eerste helft van 2021 nog 50 procent was. Grofweg zou dat neerkomen op een stijging in de cascoschadelast van 20 procent.

Opmerkelijk is overigens dat diezelfde ratio bij de WA-verzekeringen juist is gedaald: van 91 procent naar 80 procent. Achmea boekte in de eerste helft van 2022 in totaal 856 miljoen euro premie uit autoverzekeringen, 3,5 procent meer dan een jaar eerder. De premies uit cascoverzekeringen gingen met 3,3 procent omhoog, tot 371 miljoen euro (was € 359 miljoen).

Omzetdaling voor NN

Bij Nationale-Nederlanden wordt in de halfjaarcijfers geen onderscheid gemaakt tussen WA- en cascoverzekeringen. De nummer 3 in autoverzekeringen noteert een omzetdaling van 2,4% tot € 484 (496) miljoen, maar het resultaat gaat fors vooruit. Onderaan de streep verdient NN zo’n € 33 miljoen met het verzekeren van motorrijtuigen; dat was over de eerste helft van 2021 nog 15 miljoen euro.

ASR komt pas volgende week met halfjaarcijfers. Vorig jaar kwam de nummer 2 in de markt uit op een omzet van 345 miljoen euro in cascoverzekeringen. Na aftrek van schade en kosten bleef daar 72 procent van over: het bedrijfsresultaat bedroeg dus een kleine 250 miljoen euro. De claimsratio was bij ASR met 41 procent nog lager dan bij Achmea, maar wel al iets hoger dan de 38 procent uit 2020.

Vakblad Automotive biedt elk jaar een overzicht van de marktaandelen van de autoverzekeraars en een analyse van de sturingsconcepten. De meest recente analyse is hier te lezen. Medio september verschijnt de volgende analyse.

 

 

Geef een antwoord

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.