Van de Stolpe (DAK): ‘Autofabrikant grijpt macht in schadebranche’
Ronald van de Stolpe ziet een toenemende macht van autofabrikanten in de schadebranche. (Foto: DAK Intermediairscollectief)

Van de Stolpe (DAK): ‘Autofabrikant grijpt macht in schadebranche’

Volgens Ronald van de Stolpe van DAK Intermediairscollectief drijft de schadebranche veel te veel op wantrouwen om uiteindelijk tot de beste prijs-kwaliteitsverhouding te komen. Ook ziet hij de macht van het merkkanaal toenemen, zo schrijft hij in een opiniebijdrage op Automotive-online.

Verzekeraars en schadeherstellers zijn niet bepaald tevreden over hun verdienmodel en blijken elkaar bovendien niet altijd te vertrouwen, stelt de schademanager bij het inmtermediairscollectief. “Verzekeraars dienen voor een deel te vertrouwen op de inschatting van de schadehersteller en laten bij hogere schadebedragen een expert de opgave van de schadehersteller controleren. Filters zoals Audatex helpen verzekeraars herstelbedragen binnen de perken te houden. Anderzijds baseren zij hun premies en hersteltarieven op de verhoudingscijfers van hun verzekeringsportefeuilles. Een berekeningsmethodiek die voor schadeherstellers veelal niet transparant is. Het is een black box, waarbij alleen de verzekeraar weet welke ingrediënten in welke mate meegewogen worden”, schrijft hij in zijn opiniebijdrage.  “Dit wantrouwen heeft uiteindelijk een negatieve impact op de kwaliteit van schadeherstel en de focus op kosten en technisch resultaat drukt logischerwijs de investeringen.”

Macht in schadebranche

Verder stelt Van de Stolpe dat, de plusnormeringen van de brancheverenigingen ten spijt, de macht in de schadebranche uiteindelijk bij de autofabrikanten zal komen te liggen. “De wettelijke aansprakelijkheid verschuift steeds meer naar productaansprakelijkheid voor de autofabrikant. Het is dus logisch dat de importeur de aangewezen partij is om de kwaliteit van schadeherstel te borgen en daarvoor ook de verantwoordelijkheid te dragen. Het speelveld zal dan op termijn bestaan uit importeurs met hun gelieerde schadeherstelbedrijven, leasebedrijven en verzekeraars. Dat zijn de hoofdrolspelers die de dienst gaan uitmaken. Dat is dus ook de afslag die herstelbedrijven moeten kiezen”, schrijft Van de Stolpe.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.