Radar: Verzekeraars werken inzet contra-expertise tegen

Radar: Verzekeraars werken inzet contra-expertise tegen

Tros RadarVerzekeraars werken mensen tegen die een beroep doen op een contra-expertise wanneer ze het niet eens zijn met de schade-expert van de verzekeraar bij een verzekerde schade. Dit meldde Tros Radar in haar uitzending op maandag 5 oktober.

Contra-expert
Volgens Radar hebben consumenten het recht om een eigen contra-expert in te schakelen. De verzekeraar moet volgens de Nederlandse Wet “alle gemaakte redelijke kosten voor het vaststellen van de schade vergoeden”. Ook moet hij de verzekerde wijzen op de mogelijkheid een eigen expert in te schakelen. Maar volgens Radar doen verzekeraars dit niet altijd. Ook is vaak in de polisvoorwaarden een maximum opgenomen voor de vergoeding van de contra-expertise, waardoor niet alle kosten worden vergoed.

Tevredenheid
Het Verbond van Verzekeraars reageert dat de schades vrijwel altijd tot volle tevredenheid worden afgehandeld door auto-, inboedel- en opstalverzekeraars: “Klanttevredenheidsonderzoek laat zien dat zo’n 90% van de klanten tevreden is over de behandeling van zijn schadeverzekeraar, de hoogte van de schadevergoeding en/of het herstel van de schade. Het Verbond erkent ook dat vergoeding van de kosten van contra-expertise per verzekeraar en per type polis kan verschillen. Maar in een statement zegt men zich niet te herkennen in klachten dat verzekerden door de verzekeringsexpert niet worden gewezen op het recht op contra-expertise, of dit soms zelfs door de verzekeringsexpert wordt afgeraden.

Wel gaf directeur Richard Weurding aan dat verzekeraars de communicatie over het proces van schade-afhandeling dienen te verbeteren: “Dit is voor het Verbond aanleiding om in overleg met zijn leden en het Nivre de bestaande informatie hierover opnieuw onder de aandacht te brengen en de communicatie hierover te verbeteren.”

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.