Onderzoek: Onwetendheid over rijhulpsystemen zorgt voor grote risico’s
(Foto: Shutterstock)

Onderzoek: Onwetendheid over rijhulpsystemen zorgt voor grote risico’s

Meer en betere uitleg is noodzakelijk voor het juiste en veilige gebruik van rijhulpsystemen, blijkt uit onderzoek van AAA Foundation for Traffic Safety, de Amerikaanse evenknie van de ANWB. De organisatie onderzocht de werking en het gebruik van het adaptive cruisecontrolesysteem onder twee verschillende groepen: de één was uitgebreid voorgelicht over het systeem, terwijl de andere groep er in de praktijk ervaring mee had opgedaan.

Vooral onder de laatste groep bleken nogal wat misverstanden te bestaan over de functie en werking van het systeem. Zo dachten deze bestuurders dat adaptive cruisecontrol ook bijstuurt in de bochten en dat het systeem onder alle omstandigheden werkt, ook bij zware regen- of sneeuwval.

Maar het meest verontrustend is, volgens de AAA, dat deze bestuurdersgroep er zelf van overtuigd is dat ze het systeem helemaal onder de knie hebben en ervan overtuigd zijn dat ze de werking kennen. Ze waren ook in de veronderstelling dat het systeem automatisch remt voor fietsers of voetgangers op de weg. In ons land moedigt het Verbond van Verzekeraars veilig gebruik van ADAS systemen aan.

Training

Op basis van het onderzoek beveelt de AAA aan dat autofabrikanten en overheidsinstanties beter moeten samenwerken om de kennis over ADAS systemen te vergroten. Ook zouden dealers beter en meer informatie moeten verschaffen over de werking van de systemen. Volgens de organisatie zouden nieuwe autobezitters een training moeten krijgen zodat ze veilig gebruik weten te maken van de systemen.

Zelfoverschatting

Dat rijhulpsystemen behalve voor veiligheid, ook voor verwarring en onzekerheid kunnen zorgen, stipte ook verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen nog aan op het Schadeseminar afgelopen week. “De werking van systemen kan verwarrend zijn voor het menselijk brein, omdat niet altijd even duidelijk is wanneer de techniek van de auto iets doet en wanneer de bestuurder iets moet doen. En, de techniek is natuurlijk niet onfeilbaar”, aldus Tertoolen. “Bovendien leiden de meeste bestuurders aan zelfoverschatting en denken ze beter de kunnen rijden dan de rest. Ook dat brengt risico’s met zich mee.”

In ons land hamert de ADAS Alliantie ook al langere tijd op betere voorlichting en kennisuitbreiding over de werking van rijhulpsystemen.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.