Omgebouwde auto gevaar voor verkeersveiligheid

Omgebouwde auto gevaar voor verkeersveiligheid

Dit jaar is er een forse stijging in het aantal teruggekeurde personenauto’s. Volgens Veilig Verkeer Nederland (VVN) kan dit gevaarlijke situaties veroorzaken, zeker gezien dit aantal de afgelopen jaren enorm is toegenomen.

25 km/u
In de afgelopen 3 jaar is het aantal omgebouwde auto’s bijna verdrievoudigd. In 2014 zijn er al ruim 400 auto’s zo bewerkt dat deze alleen met een snelheid van 25 km/uur kunnen rijden. Hierdoor worden deze aangemerkt als motorvoertuig met beperkte snelheid (MMBS) en plaatst de RDW de voertuigen buiten de registratie. Er is dan geen B-rijbewijs vereist en geen APK-plicht, terwijl deze nog steeds het uiterlijk hebbent van een ‘gewone’ auto.

Herkennen
De huidige infrastructuur is voor deze voertuigen minder geschikt. Op provinciale (80 km/uur) wegen waar ook landbouwverkeer mag rijden, is het snelheidsverschil groot. Voor andere weggebruikers zijn deze auto’s moeilijk of pas op het laatste moment te herkennen waardoor hun snelheid foutief wordt ingeschat.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.