Nog weinig telematics bij fraudebestrijding verzekeraars

Nog weinig telematics bij fraudebestrijding verzekeraars

frissEr wordt nog weinig gebruik gemaakt van telematics bij de bestrijding van fraude. Dit zegt het Nederlandse bedrijf Friss dat zich richt op risicobeheersing en fraudebestrijding. Aanleiding was een onderzoek onder Europese verzekeraars, met als titel ‘Insurance Fraud & Digital Transformation Survey 2016’.

Premiehoogte
Verzekeraars maken nog nauwelijks gebruik van data uit telematics om claims te controleren en sneller af te wikkelen. Het gebruik van telematics is sowieso nog ondergesneeuwd, want volgens Friss gebruikt slechts één op vier verzekeraars telematics, meestal om de hoogte van een premie op aan te passen en om veilig rijgedrag te stimuleren.

Positief
De meeste verzekeraars staan wel positief tegenover het gebruik van telematics voor fraudebestrijding. Volgens Friss zijn ze begonnen met het nemen van vooruitstrevende maatregelen, of hebben de eerste stappen net gezet. “Maar het is nu tijd dat verzekeraars hun woorden vertalen naar daden.” Nu nog is fraudebestrijding bij bijna de helft van de verzekeraars (44%) een ‘handmatige’ aangelegenheid en is meer arbeidsintensief en foutgevoelig. Organisaties met een geautomatiseerde oplossing zijn vaak effectiever in het onderzoeken van fraude doordat claims die aandacht vereisen direct worden herkend.

Met het onderzoek hoopt Friss het fraudebewustzijn te verhogen omdat het cruciaal is in het ondersteunen van een eerlijke verzekeringsmarkt.

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.